in ,

តើ​ព្រះ​យេស៊ូវ​បាន​យាង​ទៅ​កាន់​ស្ថាន​នរក?

«ប៉ុន្តែ យើង​ម្នាក់ៗ​បាន​ទទួល​ព្រះ​គុណ តាម​ខ្នាត​អំណោយ​ទាន​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​រៀងៗ​ខ្លួន។ ហេតុ​នេះ​បាន​ជា​មាន​សេចក្ដី​ថ្លែង​ទុក​ថា៖ «ពេល​ព្រះអង្គ​បាន​យាង​ឡើង​ទៅ​ស្ថាន​ខ្ពស់ ព្រះ​អង្គ​បាន​ចាប់​ពួក​ឈ្លើយ​នាំ​ទៅ​ជា​ឈ្លើយ ហើយ​បាន​ប្រទាន​អំណោយ​ទាន​ដល់​មនុស្ស»។ (តើ​ពាក្យ «ព្រះ​អង្គ​បាន​យាង​ឡើង​ទៅ» មាន​ន័យ​ដូច​ម្តេច? តើ​ព្រះ​អង្គ​មិន​បាន​យាង​ចុះ​ទៅ​ស្ថាន​ទាប​ក្រោម​ដី​ដែរ​ទេ​ឬ? ព្រះ​អង្គ​ដែល​យាង​ចុះ​ទៅ​នោះ ជា​ព្រះ​អង្គ​ដដែល ដែល​បាន​យាង​ឡើង​ផុត​អស់​ទាំង​ជាន់​នៅ​ស្ថាន​សួគ៌ ដើម្បី​ឲ្យ​ព្រះ​អង្គ​បាន​បំពេញ​គ្រប់​ទាំង​អស់)។ ព្រះ​អង្គ​បាន​ប្រទាន​ឲ្យ​អ្នក​ខ្លះ​ធ្វើ​ជា​សាវ័ក អ្នក​ខ្លះ​ជា​ហោរា អ្នក​ខ្លះ​ជា​អ្នក​ផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ អ្នក​ខ្លះ​ជា​គ្រូ​គង្វាល ហើយ​អ្នក​ខ្លះ​ជា​គ្រូ​បង្រៀន ដើម្បី​នាំ​ឲ្យ​ពួក​បរិសុទ្ធ​បាន​គ្រប់​លក្ខណ៍ សម្រាប់​កិច្ចការ​បម្រើ ហើយ​ស្អាង​ព្រះ​កាយ​របស់​ព្រះ‌​គ្រីស្ទ​ឡើង រហូត​ដល់​យើង​ទាំង​អស់​គ្នា​បាន​រួប​រួម​នៅ​ក្នុង​ជំនឿ ហើយ​បាន​ស្គាល់​ព្រះ​រាជ​បុត្រា​របស់​ព្រះ ទៅ​ជា​មនុស្ស​ពេញ​វ័យ និង​ដល់​ខ្នាត​កម្ពស់​នៃ​សេចក្តី​ពោរពេញ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ។ ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ​យើង​នៅ​ជា​កូន​តូច​ទៀត ទាំង​ត្រូវ​គ្រប់​ទាំង​ខ្យល់​នៃ​សេចក្តី​បង្រៀន​ផាត់​ចុះ​ផាត់​ឡើង ដោយ​សេចក្តី​ឆបោក​របស់​មនុស្ស និង​ដោយ​ឧបាយកល​ដែល​គេ​នាំ​ឲ្យ​វង្វេង​ទៀត​ឡើយ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ដោយ​និយាយ​សេចក្តី​ពិត​ដោយ​សេចក្តី​ស្រឡាញ់ នោះ​យើង​ត្រូវ​ចម្រើន​ឡើង​គ្រប់​ការ​ទាំង​អស់​ក្នុង​ព្រះ​អង្គ គឺ​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ជា​សិរសា ដែល​រូប​កាយ​ទាំង​មូល​បាន​ផ្គុំ ហើយ​ភ្ជាប់​គ្នា​មក​ពី​ព្រះ​អង្គ ដោយ​សារ​គ្រប់​ទាំង​សន្លាក់​ដែល​ផ្គត់​ផ្គង់​ឲ្យ តាម​ខ្នាត​ការ​ងារ​របស់​អវយវៈ​នីមួយៗ នោះ​រូប​កាយ​បាន​ចម្រើន​ឡើង និង​ស្អាង​ខ្លួន ក្នុង​សេចក្តី​ស្រឡាញ់»។ (អេភេសូរ ៤:៧-១៦ គកស)

ភាព​ផ្សេងៗ​គ្នា​ក្នុង​ភាព​រួប​រួម​គ្នា

កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៧ គឺ​ជា​ខគម្ពីរ​ដែល​កត់​សម្គាល់​អំពី​ការ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ផ្នត់​គំនិត​របស់​សាវ័ក ប៉ុល ពី​ប្រធាន​បទ​នៃ​ការ​រួបរួម​ទៅ​ប្រធាន​បទ​នៃ​ភាព​ផ្សេងៗ​គ្នា​ក្នុង​ការ​រួប​រួម។ ជា​ពិសេស ការ​ផ្ដោត​លើ​តួនាទី​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ក្នុង​ការ​ប្រទាន​អំណោយ​ទាន​ដ៏​មាន​ពេញ​ទៅ​ដោយ​អធិបតេយ្យភាព​ដល់​អ្នក​ជឿ​នី​មួយៗ ដើម្បី​ជា​ប្រយោជន៍​ធំ​ដល់​ក្រុម​ជំនុំ។ សាវ័ក ប៉ុល បាន​កត់​សម្គាល់​ថា «យើង​ម្នាក់ៗ​បាន​ទទួល​ព្រះ​គុណ»។ «ព្រះ​គុណ» ត្រង់​នេះ​គឺ​មិន​មែន​ជា​ព្រះគុណ​ដែល​សង្គ្រោះ ឬ​ក៏​ញែក​ជា​បរិសុទ្ធ​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​ជា​ព្រះ​គុណ​សម្រាប់​ព័ន្ធកិច្ច។ នៅ​កន្លែង​ផ្សេងៗ​សាវ័ក ប៉ុល ប្រើ​ប្រាស់​ពាក្យ «អំណោយ​ទាន» ដើម្បី​សំដៅ​ទៅ​លើ​អ្វី​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​ប្រទាន​ទៅ​កាន់​អ្នក​ជឿ​សម្រាប់​ការ​បម្រើ និង​ការ​ស្ដារ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក (រ៉ូម ១២:៦; ១ កូរិនថូស ១២:៤)។ ព្រះ​អង្គ​បាន​ប្រទាន​ព្រះ​គុណ​ជាក់លាក់​នេះ​មក​កាន់ «យើង​ម្នាក់ៗ» (អេភេសូរ ៤:៧; សូម​អាន​បន្ថែម​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ១២:៣; ១ កូរិនថូស ១២:៧, ១១; ១ ពេត្រុស ៤:១០)។ ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៤-៦ ពាក្យ «ម្នាក់ៗ» ត្រូវ​បាន​ប្រើ​ប្រាស់​ឡើង​ដោយ​សំដៅ​ទៅ​លើ​ការ​រួបរួម​គ្នា​ដែល​មាន​៧​ប្រភេទ ហើយ​ខគម្ពីរ​នេះ​កំពុង​តែ​លើក​ឡើង​ថា​បុគ្គល​នីមួយៗ​គួរ​មាន​ការ​រួម​ចំណែក និង​ការ​ចូល​រួម​ក្នុង​ការ​រួប​រួម​តាម​រយៈ​អំណោយ​ទាន​ដែល​គាត់​ទទួល​បាន។ អំណោយ​ទាន​ទាំង​នេះ​មិន​មាន​មូល​ដ្ឋាន​លើ​ទង្វើ ឬ​ក៏​គុណ​សម្បត្តិ​របស់​អ្នក​ជឿ​ទេ ប៉ុន្តែ «តាម​ខ្នាត​អំណោយ​ទាន​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ»។ ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​ប្រទាន​អំណោយ​ទាន​ដែល​មាន​ពេញ​ទៅ​ដោយ​ព្រះ​គុណ និង​អធិបតេយ្យ​ភាព​ចំពោះ​សមាជិក​នីមួយៗ​នៃ​អវយវៈ​របស់​ទ្រង់។

ឥឡូវ​នេះ សាវ័ក ប៉ុល លើក​ជា​សម្រង់​សម្ដី​យោង​ពី​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ (ទំនុក​តម្កើង ៦៨:១៨) ដើម្បី​ផ្ដល់​ជា​ការ​គាំទ្រ ឬ​ក៏​មូល​ដ្ឋាន​សម្រាប់​ការ​អះអាង​ដែល​មាន​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៧ (សូម​អាន​បន្ថែម​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ យ៉ាកុប ៤:៦)។ តាម​រយៈ​ការ​ប្រើ​ប្រាស់​កិរិយាសព្ទ​បច្ចុប្បន្ន​កាល (ហេតុ​នេះ​បាន​ជា​មាន​សេចក្ដី​ថ្លែង​ទុក​ថា) សាវ័ក ប៉ុល កំពុង​តែ​លើក​ឡើង​ថា ព្រះ​បន្ទូល ទោះ​បើ​បាន​ថ្លែង​ទុក ឬ​ក៏​សរសេរ​តាំង​ពី​អតីត​កាល​មក​ក៏​នៅ​បន្ត​មាន​បន្ទូល​នៅ​បច្ចុប្បន្ន​កាល​នេះ ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​នៅ​មាន​ប្រយោជន៍ និង​ចង​ភ្ជាប់​លើ​អ្នក​ជឿ​បាន។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏​ការ​លើក​ឡើង​របស់​សាវ័ក ប៉ុល មាន​ការ​ខុស​គ្នា​ទាំង​ពីរ អត្ថបទ​ភាសា​ហេប្រឺ​ម៉ាសាស់ (Hebrew Masoretic Text) និង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ៗ​ជា​ភាសា​ក្រិក (Greek Septuagint)៖

«ព្រះ​អង្គ​បាន​យាង​ឡើង​ទៅ​ទី​ខ្ពស់ ទាំង​នាំ​ពួក​ឈ្លើយ​ទៅ​ជា​មួយ ហើយ​ទទួល​សួយ​អាករ​ពី​ប្រជាជន» (ទំនុកតម្កើង ៦៨:១៨)។

«ពេល​ព្រះ​អង្គ​បាន​យាង​ឡើង​ទៅ​ស្ថាន​ខ្ពស់ ព្រះ​អង្គ​បាន​ចាប់​ពួក​ឈ្លើយ​នាំ​ទៅ​ជា​ឈ្លើយ ហើយ​បាន​ប្រទាន​អំណោយ‌​ទាន​ដល់​មនុស្ស» (អេភេសូរ ៤:៨)។

ឥឡូវ​នេះ សាវ័ក ប៉ុល លើក​ជា​សម្រង់​សម្ដី​យោង​ពី​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ (ទំនុកតម្កើង ៦៨:១៨) ដើម្បី​ផ្ដល់​ជា​ការ​គាំទ្រ ឬ​ក៏​មូល​ដ្ឋាន​សម្រាប់​ការ​អះ​អាង​ដែល​មាន​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៧ (សូម​អាន​បន្ថែម​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ យ៉ាកុប ៤:៦)។ តាម​រយៈ​ការ​ប្រើ​ប្រាស់​កិរិយាសព្ទ​បច្ចុប្បន្ន​កាល (ហេតុ​នេះ​បាន​ជា​មាន​សេចក្ដី​ថ្លែង​ទុក​ថា) សាវ័ក ប៉ុល កំពុង​តែ​លើក​ឡើង​ថា ព្រះ​បន្ទូល ទោះ​បើ​បាន​ថ្លែងទុក ឬ​ក៏​សរសេរ​តាំង​ពី​អតីត​កាល​មក​ក៏​នៅ​បន្ត​មាន​បន្ទូល​នៅ​បច្ចុប្បន្ន​កាល​នេះ ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​នៅ​មាន​ប្រយោជន៍ និង​ចង​ភ្ជាប់​លើ​អ្នក​ជឿ​បាន។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏​ការ​លើក​ឡើង​របស់​សាវ័ក ប៉ុល ទៅ​មាន​ការ​ខុស​គ្នា​ទាំង​ពី អត្ថបទ​ភាសា​ហេប្រឺ​ម៉ាសាស់ (Hebrew Masoretic Text) និង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ៗ​ជា​ភាសា​ក្រិក (Greek Septuagint)៖

គោល​បំណង​នៃ​ការ​យាង​ឡើង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៩-១០ ផ្ដល់​ជូន​នូវ​ការ​ពន្យល់ ឬ​ក៏​និពន្ធ​អត្ថាធិប្បាយ​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​បណ្ដាល​ឲ្យ​តែង​លើ​កណ្ឌ​គម្ពីរ ទំនុក​តម្កើង ៦៨:១៨ (សូម​អាន​បន្ថែម​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៨) ហើយ​នេះ​មាន​តួនាទី​ជា​ការ​ផ្ដល់​ព័ត៌មាន​បន្ថែម។ សាវ័ក ប៉ុល ចាប់​ផ្ដើម​ដោយ​លើក​ឡើង​ជា​ថ្មី​នូវ​ផ្នែក​មួយ​នៃ​សម្រង់​សម្ដី («ព្រះ​អង្គ​បាន​យាង​ឡើង​ទៅ» ខ៩) ដើម្បី​ផ្ដល់​ចំណាប់​អារម្មណ៍​ទៅ​លើ​អត្ថន័យ និង​ការ​អនុវត្ត​នៃ​ឃ្លា​នោះ។ ជា​ពិសេស គាត់​ធ្វើ​ការ​សន្និដ្ឋាន​ចេញ​ពី​ការ​យាង​ឡើង​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ដោយ​ផ្ដោត​លើ​ការ​យាង​ចុះ​ពី​មុន។ ពាក្យ​ពេចន៍​ដែល​ថា​ព្រះ​គ្រីស្ទ «បាន​យាង​ចុះ​ទៅ​ស្ថាន​ទាប​ក្រោម​ដី» គឺ​ជា​ចំណុច​ស្នូល​នៃ​ការ​វែក​ញែក​ជា​ច្រើន​ផ្សេង​ទៀត។ មាន​ការ​កាត់​ស្រាយ​ចម្បងៗ​បី​យ៉ាង៖ (១) ការ​យាង​ចុះ​ទៅ​កាន់​ស្ថាន​ឃុំ​ព្រលឹង​របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ៖ បន្ទាប់​ពី​ព្រះ​អង្គ​បាន​សុគត ប៉ុន្តែ​មុន​ការ​មាន​ព្រះ​ជន្ម​រស់​ឡើង​វិញ​របស់​ទ្រង់ ព្រះ​យេស៊ូវ​បាន​យាង​ទៅ​កាន់​ស្ថាន​ឃុំ​ព្រលឹង ដើម្បី​រំដោះ​ពួក​បរិសុទ្ធ​ពី​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ ឬ​ក៏​ថា​ដើម្បី​ផ្ដល់​ឱកាស​ឲ្យ​អស់​អ្នក​ដែល​បាន​ស្លាប់​ឲ្យ​បាន​ឮ​ដំណឹង​ល្អ កែ​ប្រែ​ចិត្ត ហើយ​ទទួល​បាន​សេរី​ភាព (គេ​បាន​លើក​កណ្ឌ​គម្ពីរ ១ពេត្រុស ៣:១៩ ជា​ខ​យោង​សម្រាប់​ទស្សនៈ​មួយ​នេះ)។ (២) ការ​យាង​មក​យក​កំណើត (និង​ការ​សុគត) របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ៖ «ស្ថាន​ទាប» សំដៅ​ទៅ​លើ​ផែន​ដី (ជា​ជាង​លើ​ផ្ទៃ​មេឃ)។ ដូច្នេះ ការ​យាង​ចុះ​របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ​ទៅ​ដី​សំដៅ​គឺ​ជា​របៀប​មួយ​នៃ​ការ​រៀប​រាប់​អំពី​ការ​យាង​មក​យក​កំណើត។ (៣) ព្រះ​វិញ្ញាណ​របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ​នៅ​ឯ​ថ្ងៃ​បុណ្យ​ទី៥០៖ ការ​យាង​ចុះ​របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ​បាន​កើត​ឡើង​តាម​រយៈ​ព្រះ​វិញ្ញាណ​របស់​ព្រះអង្គ​នៅ​ឯ​ថ្ងៃ​បុណ្យ​ទី៥០។ ក្នុង​ចំណោម​ទស្សនៈ​ទាំង​បី​នេះ ទស្សនៈ​ទី២គឺ​ទំនង​ជា​ទស្សនៈ​ត្រូវ​ជាង​គេ ជា​ចម្បង​គឺ​ដោយ​សារ​វា​មាន​ចំណុច​ពិបាកៗ​តិច​ជាង​គេ ហើយ​ក៏​មាន​ភាព​ស៊ី​គ្នា​ជា​មួយ​នឹង​បរិបទ​នៃ​កណ្ឌ​គម្ពីរ​អេភេសូរ​ផង​ដែរ។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏​យើង​គួរ​កត់​សម្គាល់​ត្រង់​ថា ចំណុច​ចម្បង​ដែល​សាវ័ក ប៉ុល កំពុង​ផ្ដោត​លើ​គឺ​មិន​មែន​ការ​យើង​ចុះ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​លើ​ការ​យាង​ឡើង​របស់​ព្រះ​អង្គ​ទេ​តើ។ «ព្រះ​អង្គ​ដែល​យាង​ចុះ​ក៏​ជា​ព្រះ‌​អង្គ​ដដែល​បាន​យាង​ឡើង» (អេភេសូរ ៤:១០)។ ហើយ​ឲ្យ​កាន់​តែ​ជាក់​លាក់​គឺ​ថា ព្រះ​អង្គ​បាន​យាង​ឡើង «ផុត​អស់​ទាំង​ជាន់​នៅ​ស្ថានសួគ៌» ដែរ​នេះ​គឺ​ជា​ចំណុច​សម្គាល់​នៃ​ឋានៈ​នៃ​ការ​លើក​តម្កើង​របស់​ទ្រង់ (អេភេសូរ ១:២១)។ ជា​ចុង​ក្រោយ គោល​បំណង​ដែល​បាន​លើក​ឡើង​អំពី​ការ​យាង​ឡើង​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​គឺ «ដើម្បី​ឲ្យ​ព្រះ​អង្គ​បាន​បំពេញ​គ្រប់​ទាំង​អស់» (សូម​អាន​បន្ថែម​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ១:២៣)។ ព្រះ​គ្រីស្ទ​បាន​គ្រប​លើ​ចក្រវាល​ទាំង​មូល​តាម​រយៈ​ការ​អនុវត្ត​ភាព​ជា​ព្រះ​អម្ចាស់​របស់​ទ្រង់​លើ​គ្រប់​ទាំង​អស់។

គោល​បំណង​នៃ​អំណោយ​ទាន

សាវ័ក ប៉ុល បាន​ពន្យល់​បន្ថែម​សេចក្ដី​អត្ថាធិប្បាយ​របស់​គាត់​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៧-៨ ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ការ​យក​ឈ្នះ និង​អំណោយ​ទាន​ដែល​មាន​ពេញ​ទៅ​ដោយ​ព្រះ​គុណ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ដែល​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​អធិបតេយ្យ​ភាព​សម្រាប់​អ្នក​ជឿ​នីមួយៗ។ ដោយ​គួរ​ឲ្យ​ចាប់​អារម្មណ៍ អំណោយ​ទាន​ដែល​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ប្រទាន​ឲ្យ​នៅ​ត្រង់​នេះ​គឺ​មិន​មែន​ជា​អំណោយ​ទាន​ខាង​ឯ​ព្រលឹង​វិញ្ញាណ​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​គឺ​បុគ្គល​ផ្ទាល់​តែ​ម្ដង ដែល​ទ្រង់​បាន​ប្រទាន​មក​សម្រាប់​ជា​ការ​រួបរួម និង​ជា​ការ​ធ្វើ​ឲ្យ​ក្រុម​ជំនុំ​ពេញវ័យ៖ «ព្រះ​អង្គ​បាន​ប្រទាន​ឲ្យ​អ្នក​ខ្លះ​ធ្វើជា​សាវ័ក អ្នក​ខ្លះ​ជា​ហោរា អ្នក​ខ្លះ​ជា​អ្នក​ផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ អ្នក​ខ្លះ​ជា​គ្រូ​គង្វាល ហើយ​អ្នក​ខ្លះ​ជា​គ្រូ​បង្រៀន»។ ការ​រាយ​ចុះ​ផ្សេងៗ​ទៀត​នៃ​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​អំណោយ​ទាន​ខាង​ឯ​ព្រលឹង​វិញ្ញាណ​មាន​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ១២:៦-៨, ១កូរិនថូស ១២:៨-១០, ២៨-៣០, និង កណ្ឌ​គម្ពីរ ១ពេត្រុស ៤:១០-១១។ អំណោយ​ទាន​ដែល​បាន​រាយ​ចុះ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី​មាន​ប្រមាណ​ជាង​២០​ទៀត ហើយ​ការ​រាយ​ចុះ​នីមួយៗ​ក៏​មាន​លក្ខណៈ​ខុសៗ​គ្នា ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​ក៏​មិន​មាន​ការ​ពេញ​លេញ។ ការ​រាយ​ចុះ​នីមួយៗ​គ្រាន់​តែ​មាន​ការ​ពន្យល់​លើ​អំណោយ​ទាន​មួយ​ចំនួន ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​បរិបទ​នីមួយៗ​ប៉ុណ្ណោះ។

សាវ័ក ប៉ុល សរសេរ​ចុះ​នូវ​ប្រភេទ៤យ៉ាង​នៃ​បុគ្គល​នីមួយៗ ដែល​ព្រះ​គ្រីស្ទ​បាន​ប្រទាន​អំណោយ​ទាន ហើយ​ក៏​បាន​ប្រទាន​ទៅ​កាន់​ក្រុម​ជំនុំ។ ជា​ដំបូង ព្រះ​អង្គ​បាន​ប្រទាន​ជា​សាវ័ក (សូម​អាន​បន្ថែម​លើ​ការ​ពន្យល់​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ១:១)។ ជា​បន្ទាប់ ជា​ហោរា—មិន​មែន​សំដៅ​ទៅ​លើ​ពួក​ហោរា​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​នៅ​ទេ ប៉ុន្តែ​សំដៅ​ទៅ​លើ​អស់​អ្នក​ដែល​កំពុង​រស់​នៅ​ក្នុង​សម័យ​កាល​នៃ​សាវ័ក ប៉ុល ដែល​ប្រកាស​សេចក្ដី​ពិត​នៃ​ព្រះ​បន្ទូល​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ទៅ​កាន់​ក្រុម​ជំនុំ (អេភេសូរ ៣:៥; កិច្ចការ ១១:២៧-២៨; ១៥:៣២; ២១:១០-១១; ១ កូរិនថូស ១៤:២៤-២៥; សូម​អាន​បន្ថែម​លើ​ការ​ពន្យល់​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ២:២០)។ ទី៣ ព្រះ​អង្គ​បាន​ប្រទាន​អ្នក​ផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ។ ពាក្យ «អ្នក​ផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ» មាន​តែ​ពីរ​ដង​ទៀត​ទេ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី៖ ពណ៌នា​អំពី​សាវ័ក ភីលីព ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ កិច្ចការ ២១:៨ លោក​គម្ពីរ ធីម៉ូថេ ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ ២ធីម៉ូថេ ៤:៥។ លោកគ្រូ សិលម៉ែន (Thielman) ប្រកាន់​ភ្ជាប់​ថា​អ្នក​ផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ «គឺ​ទំនង​ជា​អស់​អ្នក​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​ប្រដាប់​ជា​ពិសេស​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ដំណើរ​ពី​មួយ​កន្លែង​ទៅ​មួយ​កន្លែង​ដោយ​ប្រកាស​ដំណឹង​ល្អ​នៃ​សេចក្ដី​សន្តិភាព​តាម​រយៈ​ព្រះ​គ្រីស្ទ» (លោកគ្រូ Thielman, «អេភេសូរ», ទំព័រ២៧៤)។ ការ​ពណ៌នា​មួយ​នេះ​មាន​ភាព​ស៊ី​គ្នា​ទាំង​ទៅ​លើ​សាវ័ក ភីលីព (ដែល​បាន​ធ្វើ​ដំណើរ​ពី​កន្លែង​មួយ​ទៅ​កន្លែង​មួយ ដើម្បី​ប្រកាស​ដំណឹង​ល្អ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ កិច្ចការ ៨:៤-៥, ៣៥, ៤០) និង​លោក ធីម៉ូថេ (ដែល​នៅ​ទីក្រុង​អេភេសូរ​មួយ​រយៈ​ជា​បណ្ដោះ​អាសន្ន ហើយ​បន្ទាប់​មក​ក៏​នឹង​ចាប់​ផ្ដើម​ធ្វើ​ដំណើរ​ជា​ថ្មី​ម្ដង​ទៀត​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ ២ធីម៉ូថេ ៤:៩, ២១)។ ចំណែក​ឯ​ពីរ​ពាក្យ​ចុង​ក្រោយ «គ្រូ​គង្វាល» ហើយ «គ្រូ​បង្រៀន» គឺ​ជា​ការ​ល្អ​បើ​យើង​មិន​ចាត់​ទុក​ក្រុម​ទាំង​ពីរ​នេះ​ថា​ខុសៗ​គ្នា ប៉ុន្តែ​ដូច​គ្នា។ យើង​គួរ​ចាត់​ទុក «គ្រូ​គង្វាល» ជា​ក្រុម​មនុស្ស​បំបែក​ចេញ​ពី​ក្រុម​នៃ «គ្រូ​បង្រៀន» ពីព្រោះ​គ្រូ​គង្វាល​ទាំង​អស់​បង្រៀន ប៉ុន្តែ​មិន​ថា​គ្រូ​បង្រៀន​ទាំង​អស់​ជា​គ្រូ​គង្វាល​នោះ​ទេ។ ដូច្នេះ សាវ័ក ប៉ុល កំពុង​តែ​សំដៅ​ទៅ​លើ​អស់​អ្នក​ដែរ​បង្រៀន ប៉ុន្តែ​ក៏​បន្ថែម​តួនាទី​ក្នុង​ការ​មើល​ថែ​ជា​អ្នក​គង្វាល​រាស្ត្រ​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ដែរ។ មាន​តែ​ក្នុង​គម្ពីរ​នេះ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី​តែ​មូល​ប៉ុណ្ណោះ​ដែល​ប្រើ​ប្រាស់​ពាក្យ «គ្រូ​គង្វាល» ដោយ​មាន​អត្ថន័យ​ទៅ​លើ​បុគ្គល​ដែល​មាន​តួនាទី​ក្នុង​ព័ន្ធ​កិច្ច​នៃ​ក្រុម​ជំនុំ។

អ្នក​ដឹក​នាំ​ក្រុម​ជំនុំ

ឥឡូវ​សាវ័ក ប៉ុល ពន្យល់​អំពី​មូល​ហេតុ​ដែល​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ប្រទាន​អ្នក​ដឹក​នាំ​ទៅ​កាន់​ក្រុម​ជំនុំ។ ខ​គម្ពីរ​នេះ​ក៏​ជា​ខ​គម្ពីរ​ស្នូល​មួយ​នៃ​ការ​វែក​ញែក​ផង​ដែរ ដោយ​សារ​វា​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ចំណុច​មិន​សូវ​ច្បាស់​នៃ​របៀប​ដាក់​វណ្ណយុត្ត​ទាក់​ទង​នឹង​ប្រយោគ​អាយ័ត​និបាត។

ការ​កាត់​ស្រាយ​មួយ​នេះ​មាន​ផល​វិបាក​សំខាន់ៗ​មួយ​ចំនួន​សម្រាប់​តួនាទី​នៃ​អ្នក​ដឹក​នាំ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ និង​លក្ខណៈ​នៃ​ព័ន្ធ​កិច្ច។ ព័ន្ធ​កិច្ច​គឺ​មិន​មែន​សម្រាប់​គ្រាន់​តែ​មនុស្ស​មួយ​ចំនួន​ដែល​គេ​បាន​ជ្រើស​រើស ហើយ​ទទួល​បាន​ប្រាក់​ខែ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ការ​សម្រាប់​មនុស្ស​ផ្សេង​ទៀត​នោះ​ទេ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​ប្រទាន​អ្នក​ដឹក​នាំ​ឲ្យ​មាន​តួនាទី​ក្នុង​ការ​ប្រដាប់​ពួក​បរិសុទ្ធ​ទាំង​អស់ ដើម្បី​ធ្វើ​ល្អ។ បន្ទាប់​មក សាវ័ក ប៉ុល ក៏​បាន​បន្ថែម​លើ​គោល​បំណង​របស់​ពួក​បរិសុទ្ធ​ថា​ឲ្យ «ស្អាង​ព្រះ​កាយ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ឡើង»។ ពីព្រោះ​ការ «ស្អាង​ឡើង» សំដៅ​បែប​ជា​ការ​ប្រៀប​ធៀប​ទៅ​លើ​ការ​ពង្រឹង​អ្នក​ជឿ​ខាង​ឯ​ព្រលឹង​វិញ្ញាណ ហើយ​ដោយ​សារ​ក្នុង​បរិបទ​បន្ទាប់​នៃ​ការ​ពេញ​វ័យ​ខាង​ឯ​ព្រលឹង​វិញ្ញាណ ជា​ចម្បង​ត្រូវ​យល់​ពាក្យ​នេះ​ក្នុង​អត្ថ​ន័យ​នៃ​គុណ​ភាព (ការ​ពេញ​វ័យ​ខាង​ឯ​ព្រលឹង​វិញ្ញាណ) មិន​មែន​ក្នុង​អត្ថន័យ​ជា​បរិមាណ (ការ​ចម្រើន​ក្នុង​តួលេខ​)។ គោល​បំណង​ចម្បង​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ក្នុង​ការ​ដែល​ព្រះ​អង្គ​ប្រទាន​ឲ្យ​មាន​អ្នក​ដឹក​នាំ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ​សម្រាប់​ព្រះ​កាយ​របស់​ទ្រង់ ដែល​ជា​ក្រុម​ជំនុំ គឺ​ដើម្បី​ឲ្យ​ពួក​គេ​មាន​ការ​ពេញ​វ័យ​ខាង​ឯ​ព្រលឹង​វិញ្ញាណ។

ការ​រួប​រួម​ខាង​ឯ​ព្រះ​គម្ពីរ

បន្ទាប់ពី​សាវ័ក ប៉ុល បាន​លើក​ឡើង​យ៉ាង​ច្បាស់​បង​អំពី​គោល​បំណង​នៃ​អ្នក​ដឹក​នាំ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ នោះ​គាត់​ក៏​អះអាង​ថា​ការ​ស្អាង​ក្រុម​ជំនុំ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ឡើង​មាន​តម្រូវ​ការ «រហូត​ដល់​យើង​ទាំង​អស់​គ្នា​បាន​រួប​រួម» ក្នុង​ការ​ពេញ​វ័យ ដែល​មាន​ការ​លើក​ឡើង​ក្នុង​ប្រយោគ​ស្រប​គ្នា៖

រហូត​ដល់​យើង​ទាំង​អស់​គ្នា​បាន​រួប​រួម​នៅ​ក្នុង​ជំនឿ

ហើយ [រហូត​ដល់] បាន​ស្គាល់​ព្រះ​រាជ‌​បុត្រា​របស់​ព្រះ ទៅ​ជា​មនុស្ស​ពេញ​វ័យ

និង [រហូត] ដល់​ខ្នាត​កម្ពស់​នៃ​សេចក្តី​ពោរពេញ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ។

ជា​ដំបូង រាស្ត្រ​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​គួរ «បាន​រួប​រួម​នៅ​ក្នុង​ជំនឿ» ហើយ [រហូត​ដល់] បាន​ស្គាល់​ព្រះ​រាជ‌បុត្រា​របស់​ព្រះ» (សូម​អាន​បន្ថែម​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៣)។ ពាក្យ «ជំនឿ» ក្នុង​បរិបទ​នេះ​សំដៅ​ទៅ​លើ​កម្មវត្ថុ​នៃ​ចំណុច​ដែល​គេ​ជឿ (សូម​អាន​បន្ថែម​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:៥)។ ដែល​នេះ​មាន​ន័យ​ថា អ្នក​ជឿ​គួរ​ឯក​ភាព​ជា​មួយ​នឹង​សេចក្ដី​បង្រៀន​របស់​ពួក​សាវ័ក​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ (យូដាស ១:៣)។ ដូច​គ្នា​ផង​ដែរ ការ «ស្គាល់» ព្រះ​រាជ‌​បុត្រា​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​គឺ​សំដៅ​ទៅ​លើ​សេចក្ដី​ពិត​អំពី​ព្រះ​យេស៊ូវ​ដែល​ជា​ចំណុច​សំខាន់ៗ​សម្រាប់​ឲ្យ​អ្នក​ជឿ​ទាំង​អស់​ទទួល​យក។ ការ​រួប​រួម​ខាង​ឯ​ព្រះ​គម្ពីរ​ត្រូវ​មាន​មូល​ដ្ឋាន​លើ​កម្មវត្ថុ​នៃ​សេចក្ដី​អំណះអំណាង​លើ​សេចក្ដី​ពិត​អំពី​ព្រះ​យេស៊ូវ។ ទី២ រាស្ត្រ​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​គួរ​ឈាន​រហូត​ដល់​ការ​ក្លាយ «ជា​មនុស្ស​ពេញ​វ័យ»។ ទោះ​បើ​ឃ្លាន​នេះ​អាច​សំដៅ​ទៅ​លើ​អ្នក​ជឿ​នីមួយៗ​ក៏​ដោយ​ក៏​វា​ទំនង​ជា​សំដៅ​ទៅ​លើ​ក្រុម​ជំនុំ​ទាំង​មូល​ជាង (អេភេសូរ ២:១៥)។ ទី៣ ព្រះ​ហឫទ័យ​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​សម្រាប់​រាស្ត្រ​របស់​ទ្រង់​គឺ​ឲ្យ «ដល់​ខ្នាត​កម្ពស់​នៃ​សេចក្តី​ពោរពេញ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ»។ គោល​បំណង​សម្រាប់​អ្នក​ជឿ​គឺ​ឲ្យ​ឈាន​ដល់​ភាព​ពេញ​វ័យ​ដែល​ព្រះ​គ្រីស្ទ​ផ្ទាល់​បាន​ឈាន​ទៅ​ដល់។

ឥឡូវ​សាវ័ក ប៉ុល លើក​ឡើង​បែប​អវិជ្ជមាន​អំពី​គោល​បំណង​នៃ​លទ្ធផល​ដែល​ព្រះ​គ្រីស្ទ​បាន​ប្រទាន​អ្នក​ដឹក​នាំ​ទៅ​កាន់​ក្រុម​ជំនុំ។ ជា​ពិសេស «ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ​យើង​នៅ​ជា​កូន​តូច​ទៀត»។ ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី​ពាក្យ «កូន​តូច» អាច​មាន​ន័យ​សំដៅ​ទៅ​លើ​កូន​ខាង​ឯ​រូប​កាយ ឬ​ក៏​ដូច​ដែក​នៅ​ក្នុង​បរិបទ​ត្រង់​នេះ កូន​ដូច​សំដៅ​ទៅ​លើ​ការ​មាន​លក្ខណៈ​ដែល​ងាយ​ចាញ់​ការ​បោក​ប្រាស់ ឬ​ក៏​ការ​មិន​មាន​ចំណេះ​ដឹង​ខាង​ឯ​បទ​ពិសោធន៍។ ដូច្នេះ​ពាក្យ «កូន​តូច» ត្រូវ​បាន​ប្រើ​ប្រាស់​នៅ​ក្នុង​ការ​ប្រៀប​ប្រដូច ដើម្បី​សំដៅ​ទៅ​អ្នក​ជឿ​ដែល​មិន​មាន​ភាព​ពេញ​វ័យ​ខាង​ឯ​ព្រលឹង​វិញ្ញាណ ដោយ​មាន​ការ​ផ្ទុយ​គ្នា​ទាំង​ស្រុង​ជា​មួយ​នឹង​មនុស្ស​ពេញ​វ័យ​ក្នុង​ខ១៣។ បន្ទាប់​មក សាវ័ក ប៉ុល បាន​ចាក​ចេញ​ពី​ការ​ប្រៀប​ធៀប​មនុស្ស​យើង​ដោយ​ចូលក្នុង​ការ​ប្រៀប​ធៀប​បែប​ជា​ព្យុះ​នៅ​ឯ​សមុទ្រ។ អស់​អ្នក​ណា​ដែល​មិន​មាន​ភាព​ពេញ​វ័យ «ត្រូវ​គ្រប់​ទាំង​ខ្យល់​នៃ​សេចក្តី​បង្រៀន​ផាត់​ចុះ​ផាត់​ឡើង»។ ជា​ថ្មី​ម្ដង​ទៀត ការ​ប្រៀប​ធៀប​ដំណើរ​កល់​សមុទ្រ​នេះ​លើ​ការ​មិន​មាន​ភាព​ពេញ​វ័យ ដើរ​មនុស្ស​បែប​នេះ​មាន​សមត្ថ​ភាព​បន្តិច​បន្តួច​ក្នុង​ការ​ការ​ពារ​ខ្លួន​ឯង​ពី​ខ្យល់ និង​រលក។

ជា​បន្ទាប់​សាវ័ក ប៉ុល លើក​ឡើង​នូវ​របៀប​៣​យ៉ាង​ដែល​អ្នក​ជឿ​ដែល​មិន​មាន​ភាព​ពេញ​វ័យ​ទទួល​ការ​ផាត់​ចុះ​ផាត់​ឡើង។ ទី១ ពួក​គេ​ទទួល​ការ​ផាត់​ចុះ​ផាត់​ឡើង «ដោយ​សេចក្ដី​បង្រៀន​បោក» ដែល​នេះ​ទំនង​ជា​កំពុង​សំដៅ​ទៅ​លើ​គោល​លទ្ធិ​ខុស​ឆ្គង។ ទី២ ពួក​គេ​ទទួល​ការ​ផាត់​ចុះ​ផាត់​ឡើង «ដោយ​សេចក្ដី​ឆបោក​របស់​ផង​មនុស្ស» ដែល​ទំនង​ជា​ទាក់​ទង​នឹង​ការ​បោក​ប្រាស់។ ទី៣ ពួក​គេ​ទទួល​ការ​ផាត់​ចុះ​ផាត់​ឡើង «ដោយ​ឧបាយកល ដែល​គេ​ប្រើ​នឹង​នាំ​ឲ្យ​វង្វេង​ទៀត​ឡើយ»។ ទាក់​ទង​នឹង​គ្រោះ​ថ្នាក់​ទាំង​នេះ អ្នក​ជឿ​ទទួល​ការ​លើក​ទឹក​ចិត្ត​ឲ្យ​ឈរ​យ៉ាង​រឹង​មាំ​លើ​សេចក្តី​ពិត​របស់​ពួក​សាវ័ក ដើម្បី​ឲ្យ​ពួក​គេ​ទំនង​ជា​អាច​បង្កើត និង​លូត​លាស់​ក្នុង​ភាព​ពេញ​វ័យ​នៃ​ការ​ជា​អ្នក​ដើរ​តាម​ព្រះ​គ្រីស្ទ។

ឈាម​ជីវិត​របស់​រូប​កាយ

ជា​ការ​ជំទាស់​អស់​អ្នក​ដែល​បណ្ដាល​ឲ្យ​អ្នក​ជឿ​ដែល​មិន​ទាន់​ពេញ​វ័យ​មាន​គ្រោះ​ថ្នាក់​តាម​រយៈ​ការ​ឆបោក និង​ឧបាយកល អ្នក​ជឿ​ត្រូវ​តែ​និយាយ «សេចក្តី​ពិត» ដែល​មាន​រួម​ទាំង​សម្ដី​ស្មោះ​ត្រង់​ជា​ទូ​ទៅ នឹង​ការ​ប្រកាស ឬ​ក៏​ការ​រ៉ាយរ៉ាប់​ប្រាប់​អំពី​សេចក្ដី​ពិត​នៃ​ដំណឹង​ល្អ។ ដាច់​ខាត! ការ​និយាយ​ទាំង​អស់​នោះ​មិន​ត្រូវ​កើត​ឡើង​ដោយ​គ្មាន​ក្ដី​មេត្តា ឬ​ក៏​គ្មាន​ចិត្ត​ប៉ុន្តែ «ក្នុង​សេចក្តី​ស្រឡាញ់»។ គោល​បំណង​ដែល​គួរ​ចង់​ប្រាថ្នា​ឲ្យ​កើត​ឡើង​តាមរយៈ​ទង្វើ​ទាំង​អស់​នោះ​គឺ​ឲ្យ​អ្នក​ជឿ «ចម្រើន​ឡើង​គ្រប់​ការ​ទាំង​អស់​ក្នុង​ព្រះ‌​អង្គ»។ ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​ត្រាស់​ហៅ​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ឲ្យ​មាន​ភាព​ពេញ​វ័យ មិន​មែន​ឲ្យ​បន្ត​នៅ​ដូច​ជា​កូន​ក្មេង​ក្នុង​ជំនឿ​របស់​ពួក​គេ​ទេ (ហេព្រើរ ៥:១២-៦:១)។ គោល​បំណង​គឺ​ឲ្យ​កាន់​តែ​ក្លាយ​ដូច​ជា​ព្រះ​អង្គ​សង្គ្រោះ​របស់​ខ្លួន។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏​ស្រប​ពេល​គ្នា​នោះ​ក៏​ត្រូវ​តែ​តែង​តែ​មាន​ចំណុច​ខុស​គ្នា​រវាង​ព្រះ​គ្រីស្ទ និង​រាស្ត្រ​របស់​ទ្រង់​ផង​ដែរ។ ព្រះ​អង្គ​ជា​សិរសា។ ដូច្នេះ ព្រះ​គ្រីស្ទ​គឺ​ជា​អង្គ​ដែល​ដឹក​នាំ​ក្រុម​ជំនុំ និង​ផ្គត់​ផ្គង់​តាម​រយៈ​ការ​ផ្ដល់​ជូន​នូវ​រាល់​អ្វីៗ​ដែល​ត្រូវ​ការ​ដើម្បី​លូត​លាស់។

សាវ័ក ប៉ុល បាន​ពន្យល់​បន្ថែម​ទៀត​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:១៦ ថា​ព្រះ​គ្រីស្ទ​គឺជា​ប្រភព​នៃ​ការ​លូត​លាស់​របស់​ក្រុម​ជំនុំ («មក​ពី​ព្រះ​អង្គ» = មក​ពី​ព្រះ​គ្រីស្ទ​)។ គាត់​ពណ៌នា «រូប​កាយ​ទាំង​មូល» ថា «បាន​ផ្គុំ ហើយ​ភ្ជាប់​គ្នា…គ្រប់​ទាំង​សន្លាក់»។ ឃ្លា «គ្រប់​ទាំង​សន្លាក់» ទំនង​ជា​ការ​ពន្យល់​សម្រាប់​អ្នក​ជឿ​ទាំង​អស់ មិន​មែន​គ្រាន់​តែ​ជា​សំដៅ​ទៅ​លើ​អ្នក​ដឹក​នាំ​ដែល​មាន​អំណោយ​ទាន​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ អេភេសូរ ៤:១១ ប៉ុណ្ណោះ​ទេ។ ព្រះ​ជាម្ចាស់​ប្រទាន​អំណោយ​ទាន​ដល់​អ្នក​ជឿ​ដើម្បី​ឲ្យ​ពួក​គេ បន្ទាប់​ពី​ទទួល​បាន​ការ​ប្រដាប់​ឡើង អាច​ទំនង​ជា​ប្រើ​ប្រាស់​អំណោយ​ទាន​នោះ​សម្រាប់​ជា​ប្រយោជន៍​ដល់​អ្នក​ដទៃ និង​ប្រយោជន៍​រួម​គ្នា។ លទ្ធផល​ចុង​ក្រោយ​គឺ​ថា​រូប​កាយ​នឹង​លូត​លាស់—មិន​មែន​គ្រាន់​តែ​ក្នុង​តួ​លេខ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​ក៏​ក្នុង​ការ​ពេញ​វ័យ​ដែរ។ ជា​ចុង​ក្រោយ​សាវ័ក ប៉ុល បាន​បន្ថែម​ថា​ការ​លូត​លាស់​នេះ ដាច់​ខាត​ត្រូវ​តែ​ពាក់​ព័ន្ធ​ក្នុង​ការ «ស្រឡាញ់» ឈាម​ជីវិត​ដ៏​សំខាន់​របស់​រូប​កាយ។

និពន្ធដោយ៖ លោកគ្រូ Benjamin L. Merkle
បកប្រែដោយ៖ លោកគ្រូ ឈាង បូរ៉ា
កែសម្រួលដោយ៖ លោក ទេព រ៉ូ, លោក ខែម បូឡុង, លោក ឯក សត្យា, លោក ជួប ប៊ុនហាក់, លោក សឹម រក្សា និងលោក ឯក ធីម៉ូថេ
ដកស្រង់ខ្លះៗ និងកែសម្រួលចេញពី www.crossway.org ដោយមានការអនុញ្ញាត។ Plovpit.com

តើអ្នកចូលចិត្តអត្ថបទនេះទេ?

មតិយោបល់

ឆ្លើយ​តប

អាសយដ្ឋាន​អ៊ីមែល​របស់​អ្នក​នឹង​មិន​ត្រូវ​ផ្សាយ​ទេ។ វាល​ដែល​ត្រូវ​ការ​ត្រូវ​បាន​គូស *

Loading…

0

ការ​បង្រៀន​កូន​នៅ​ពេល​មាន​វិបត្តិ​ក្នុង​គ្រួសារ

ជីវិត​ពិបាក​ណាស់ តែ «ព្រះ​អង្គ​ល្អ»