in

នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​ក្រីក្រ តើ​គោល​លទ្ធិ​ពិត​ជា​មាន​សារៈសំខាន់​ដែរ​ឬ​ទេ?

កាល​ពី​ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំ​មុន ខ្ញុំ (ម៉ៃ) អង្គុយ​ផឹក​កាហ្វេ​ជា​មួយ​នឹង​មិត្ត​ចាស់​នៅ​មហា​វិទ្យាល័យ ហើយ​ស្តាប់​គាត់​ពន្យល់​ពី​របៀប​ដែល​ទស្សនៈ​ចំពោះ​ព័ន្ធកិច្ច​របស់​គាត់​បាន​ផ្លាស់​ប្ដូរ​តាំង​ពី​យើង​នៅ​ជា​និស្សិត​មក​ម៉្លេះ។ ឥឡូវ​នេះ គាត់​ស្ថិត​ក្នុង​ភាព​ជា​អ្នក​ដឹក​នាំ​លើ​ព័ន្ធកិច្ច​មហា​វិទ្យាល័យ​នៅ​ក្នុង​ទីស្នាក់ការ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ក្នុង​ស្រុក​មួយ​ចំនួន ហើយ​គាត់​កំពុង​ពន្យល់​ពី​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​របស់​ពួក​គេ​ថា​មិន​មាន​លក្ខណៈ «ការ​យក​ឈើ​ឆ្កាង​ជា​ចំណុច​ស្នូល» (ពាក្យ​របស់​គាត់) ដូច​ដែល​យើង​ទាំង​ពីរ​ធ្លាប់​មាន​កាល​ពី ១៥ ឆ្នាំមុន​ទៀត​ឡើយ៖ «ម៉ៃ! អ្នក​ដឹង​ទេ យើង​ប្រាថ្នា​មិន​ចង់​បាន​បែប​ដូច្នេះ​ទេ…គោល​លទ្ធិ។ ឈើ​ឆ្កាង​ពិត​ជា​មាន​សារៈសំខាន់ គឺ​ពិត​ប្រាកដ។ ប៉ុន្តែ​យើង​មិន​ចង់​ជាប់​គាំង​ក្នុង​ជម្លោះ​នៅ​សតវត្សរ៍​ទី​ដប់​ប្រាំ​មួយ​អំពី​ដង្វាយ​ធួន​នឹង​បាប​នោះ​ទេ។ យ៉ាង​ណា​មិញ ព្រះ​យេស៊ូវ បាន​ប្រើ​រូបភាព​ផ្សេងៗ​ជា​ច្រើន ដើម្បី​ពណ៌នា​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​ទ្រង់ ដែល​ដូច​ជា​គ្រាប់​ពូជ​តូច​ល្អិត​ដែល​កំពុង​លូត​លាស់។ យើង​ចង់​ពង្រីក​នគរ​របស់​ព្រះ ដោយ​ប្រកាស​ដំណឹង​ល្អ​ដល់​ជន​ក្រីក្រ និង​សេរីភាព​ដល់​អ្នក​ជាប់​ឃុំឃាំង។ មាន​ការងារ​ល្អ​ដែល​យើង​ត្រូវ​ធ្វើ ហេតុ​ដូច្នេះ យើង​មិន​អាច​វង្វេង​ក្នុង​ទេវវិទ្យា​ទេ»។
សូម​ទុក​ដោយ​ឡែក​មួយ​ភ្លែត​សិន តើ​សាវ័ក ប៉ុល នឹង​យល់​ព្រម​ជា​មួយ​អាទិភាព​របស់​មិត្ត​ខ្ញុំ​ឬ​អត់ (ចាប់​តាំង​ពី​គាត់​បាន​ប្រកាស​ទៅ​កាន់​ពួក​កូរិនថូស​ថា គាត់​មិន​បាន​ព្រម​ស្ដាប់​រឿង​អ្វី​ទៀត​ក្នុង​ចំណោម​ពួក​គេ​ទេ ក្រៅ​ពី​នគរ​របស់​ព្រះ​រីក​រាល​ដាល​ដូចជា​គ្រាប់​ពូជ​តូច​ល្អិត…អូ​ចាំ​សិន មិន​ថ្វី​ទេ [១កូរិនថូស ២:២]) ចុះ​​ចំពោះ​ចំណុច​ធំ​របស់​គាត់​យ៉ាង​ណា​វិញ? តំណែង​របស់​គាត់​មិន​មែន​គ្មាន​គុណធម៌​ទេ។
សូម​លើក​ជា​ឧទាហរណ៍ ដើម្បី​ជា​ការ​បង្ហាញ​ថា លោក​អ្នក​នៅ​លើ​កប៉ាល់​ដែល​កំពុង​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​កាន់​ទី​ប្រជុំ​ជន​ឆ្ងាយ ដើម្បី​ព្រមាន​ប្រជាជន​អំពី​សេចក្តី​វិនាស​ដែល​នឹង​មក​ដល់។ បើ​សិន​ជា​លោក​អ្នក​មិន​បាន​ទៅ​ដល់​ឲ្យ​ទាន់​ពេល​វេលា​ទេ មនុស្ស​ទាំង​អស់​គ្នា​នឹង​ត្រូវ​ស្លាប់។ មិន​ចាំ​បាច់​និយាយ​ទេ លោក​អ្នក​ចង់​ឲ្យ​កប៉ាល់​របស់​ខ្លួន​បើក​ឲ្យ​បាន​លឿន​បំផុត​តាម​ដែល​អាច​ធ្វើ​ទៅ​បាន។ លោក​អ្នក​នឹង​ជៀស​វាង​ផ្ទុក​ទំនិញ​លើស​ចំណុះ​ដែល​អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​ការ​ធ្វើ​ដំណើរ​របស់​លោក​អ្នក​យឺតយ៉ាវ។ លោក​អ្នក​មិន​ខ្ជះខ្ជាយ​ពេល​វេលា​ខ្វល់ខ្វាយ​អំពី​កម្រាល​ស្អាត ឬ​លង្ហិន​ប៉ូ​លា​ឡើយ។ ភាព​បន្ទាន់​នៃ​កិច្ចការ​តម្រូវ​ឲ្យ​លោក​អ្នក​ធ្វើ​ប្រតិបត្តិការ​ប្រកប​ដោយ​ប្រសិទ្ធភាព និង​ភាព​ស្ដួចស្ដើង​បំផុត។
មនុស្ស​ដូច​ជា​មិត្ត​របស់​ខ្ញុំ​នឹង​ប្រកែក​ថា ភាព​បន្ទាន់​នៃ​បេសកកម្ម​របស់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​តម្រូវ​ឲ្យ​យើង​កាត់​កប៉ាល់​នៃ​ទ្រឹស្ដី​របស់​យើង និង​ត្រូវ​ធ្វើ​ការ​ទម្លាក់​ចោល​នូវ​បន្ទុក​ធ្ងន់​នៃ​ភាព​ជាក់​លាក់​ខាង​គោល​លទ្ធិ។ ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ទំនិញ​បែប​នេះ​នាំ​មក​នូវ​ការ​បាក់បែក និង​ការ​ឈ្លោះ​ប្រកែក​គ្នា​រវាង​មនុស្ស​ដែល​គួរ​តែ​ធ្វើ​ការ​ជា​មួយ​គ្នា​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ ប្រសិន​បើ​មនុស្ស​រង​ទុក្ខ អ្នក​ក្រ​ត្រូវ​គេ​ជិះជាន់ ឈ្លើយ​សឹក​ត្រូវ​ជាប់​ចំណង ហេតុ​អ្វី​ត្រូវ​សរសេរ​សៀវភៅ និង​ធ្វើ​សន្និបាត ហើយ​ជជែក​គ្នា​អំពី​អត្ថន័យ​នៃ​ពាក្យ​តែ​ប៉ុន្មាន​ម៉ាត់​នោះ?
មាន​ចំណុច​ស្រប​គ្នា​នៅ​ទីនេះ។ ក្រុម​ជំនុំ​នឹង​បាន​ប្រសើរ​ជាង ប្រសិន​បើ​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ចំណាយ​ពេល​តិច​ក្នុង​ការ​ឈ្លោះ​ប្រកែក​គ្នា​នៅ​លើ​អ៊ីនធឺណិត​អំពី​គោល​ជំនឿ​ដែល​ថា​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​ឃើញ​ថា​មនុស្ស​នឹង​ធ្លាក់​ក្នុង​អំពើបាប ហើយ​បន្ទាប់​មក​ព្រះ​អង្គ​ក៏​បាន​មាន​ផែនការ​សង្គ្រោះ ហើយ​ចំណាយ​ពេល​កាន់​តែ​ច្រើន​និយាយ​ជា​មួយ​អ្នក​ជិត​ខាង​របស់​ពួក​គេ​អំពី​ព្រះ​យេស៊ូវ។ ប៉ុន្តែ នោះ​មិន​មែន​មាន​ន័យ​ថា ក្រុម​ជំនុំ​ដែល​ចង់​ឈោង​ចាប់​ដល់​ជន​ក្រីក្រ និង​អ្នក​ដែល​មាន​តម្រូវ​ការ ត្រូវ​តែ​ទម្លាក់​ចោល​នូវ​ការ​លើក​ឡើង​ពី​ទោស​កំហុស និង​ការ​សន្ទនា​អំពី​ទេវវិទ្យា​នោះ​ទេ។
គោល​លទ្ធិ​មិន​មែន​ជា​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ទំនិញ​នៅ​លើ​កប៉ាល់​ទេ។ វា​គឺ​ជា​កប៉ាល់ និង​បង្គោល។
គោល​លទ្ធិ​របស់​ក្រុម​ជំនុំ​នឹង​កំណត់​អំពី​ចរិត​លក្ខណៈ និង​គុណ​ភាព​នៃ​សាក្សី​របស់​ខ្លួន។ ទេវវិទ្យា​របស់​ក្រុម​ជំនុំ​កំណត់​គោល​ដៅ​របស់​ខ្លួន និង​វិធី​ដែល​វា​ព្យាយាម​សម្រេច​គោលដៅ​ទាំង​នោះ។
ហេតុ​ដូច្នេះ សំណួរ​គឺ​ថា៖ តើ​ការ​បង្កើត​សិស្ស​ទាមទារ​ឲ្យ​ក្រុម​ជំនុំ​យល់​ដឹង និង​បង្រៀន​អំពី​គោលលទ្ធិ​ដែរ​ឬ​ទេ? តើ​យើង​អាច​សម្រេច​បាន​នូវ​គោល​ដៅ​ទាំង​ពីរ​នោះ​ដោយ​គ្រាន់​តែ​បង្ហាញ​ពី​សេចក្តី​ស្រឡាញ់​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ និង​ធ្វើ​ការ​ដើម្បី​ស្ដារ​សហគមន៍​របស់​យើង​តាម​រយៈ សកម្មភាព​នៃ​ការ​បម្រើ​ដែរ​ឬ​ទេ? ពិត​ប្រាកដ​ណាស់ វា​ដូច​ជា​មិន​ទំនង​ទេ។
ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ អ្វី​ដែល​យើង​ឃើញ​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី​គឺ​ថា ទេវវិទ្យា​គឺ​ពិត​ជា​សំខាន់​សម្រាប់​គ្រប់​ផ្នែក​ទាំង​អស់​នៃ​ជីវិត​របស់​ក្រុម​ជំនុំ។ សូម​ពិចារណា​លើ​ចំណុច​ពីរ​យ៉ាង៖ សេចក្តី​សង្គ្រោះ និង​ការ​ញែក​ជា​បរិសុទ្ធ។
សេចក្តី​សង្គ្រោះ​ទាមទារ​ឲ្យ​មាន​គោល​លទ្ធិ
ពួក​អ្នក​រិះគន់​អំពី​ភាព​ចាំបាច់​ខាង​គោល​លទ្ធិ ពេល​ខ្លះ​បាន​លើក​ឡើង​ដោយ​មិន​សមរម្យ​ថា ប្រាកដ​ណាស់ ព្រះ​នឹង​មិន​បើក​ក្បាល​មនុស្ស​នៅ​ថ្ងៃ​ចុង​ក្រោយ ដើម្បី​ធានា​ឲ្យ​ប្រាកដ​ថា មាន​រូប​មន្ត​នៃ​គោល​លទ្ធិ​ត្រឹម​ត្រូវ​នៅ​ខាង​ក្នុង​នោះ​ឡើយ។ ទេ ប្រហែល​ជា​មិន​មែន​បែប​នោះ​ទេ។ ប៉ុន្តែ​ទ្រង់​ទំនង​ជា​នឹង​សួរ​ពួក​គេ​បែប​ដូច្នេះ​ថា «តើ​អ្នក​ទុក​ចិត្ត​យើង​ទេ? គឺ​យើង​និង​ភាព​ពិត​របស់​យើង និង​មិន​មែន​ជា​ភាព​ចម្លង​ចេញ​ពី​យើង​នោះ​ទេ? ម្យ៉ាង​ទៀត ព្រះ​ជាម្ចាស់​ទ្រង់​ចាប់​អារម្មណ៍​ជា​ខ្លាំង​ណាស់​ថា តើ​យើង​ជឿ​ទុក​ចិត្ត​លើ​សេចក្ដី​ពិត​ឬ​អត់ ពីព្រោះ​នៅ​ចំពោះ​ព្រះ សេចក្ដី​ពិត​ខាង​គោលលទ្ធិ​គឺ​ជា​សេចក្ដី​ពិត​ផ្ទាល់​ខ្លួន។
ដើម្បី​ទទួល​បាន​បទ​ពិសោធន៍​អំពី​សេចក្តី​សង្គ្រោះ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ បុគ្គល​ម្នាក់​ត្រូវ​តែ​ជឿ ហើយ​ទុក​ចិត្ត​លើ​សេចក្តី​ពិត​អំពី​ព្រះ​ដ៏​ពិត។ ប្រសិន​បើ​អ្នក​ណា​ម្នាក់​មិន​បាន​បែរ​ទៅ​រក​ព្រះ ហើយ​បាន​ទុក​ចិត្ត​លើ​ទ្រង់​ដោយ​អស់​ពី​ចិត្ត​នោះ​ទេ នោះ​គាត់​ក៏​មិន​អាច​ទទួល​បាន​សេចក្តី​សង្គ្រោះ​ឡើយ (រ៉ូម ១០:១៣-១៧)។ គោល​លទ្ធិ​គឺ​ពិត​ជា​ត្រូវ​បាន​ទាមទារ​សម្រាប់​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​ពិត​មែន!
ហេតុ​នេះ​ហើយ បាន​ជា​នៅ​ពេល​ដែល​ពួក​សាវ័ក​ចេញ​ទៅ​បង្កើត​សិស្ស ពួក​គេ​មិន​ខ្មាស​អៀន​ក្នុង​ការ​ផ្សាយ​ដំណឹង​អំពី​គោល​លទ្ធិ​ឡើយ។ សូម​មើល​លើ​ប្រធាន​បទ​នៃ​គោល​លទ្ធិ​ទាំងអស់​ដែល​ពួក​គាត់ និង​អ្នក​ដទៃ​ទៀត​បាន​លើក​ឡើង​សម្រាប់​ហ្វូង​មនុស្ស​ដែល​មិន​ទាន់​ជឿ​នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ​កិច្ចការ៖
  • ព្រះ​វិញ្ញាណ​បរិសុទ្ធ (២:១៤-២១)
  • បុព្វញាណ​នៃ​ព្រះ​ជាម្ចាស់ ( ២:២៣, ១៧:២៦)
  • ការ​រស់​ឡើង​វិញ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ (២:២៤-៣២, ៣:១៥)
  • ការ​ជាប់​ឆ្កាង​របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ​គ្រីស្ទ (៨:៣២-៣៥, ១៣:២៨-២៩)
  • របៀប​ដែល​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​ចង្អុល​បង្ហាញ​ពី​ព្រះ​យេស៊ូវ (៣:២២-២៤, ៧:២-៥៣, ២៨:២៣)
  • ការ​ពិត​នៃ​ការ​កាត់​ទោស​ដែល​ត្រូវ​មក​ដល់ (១០:៤២, ១៧:៣១, ២៤:២៥)
  • ភាព​ផ្តាច់​មុខ​របស់​ព្រះ​គ្រីស្ទ (៤:១២, ១៩:២៦)
  • ព្រះ​ជាម្ចាស់​ជា​ព្រះ​អាទិករ (១៤:១៥-១៧, ១៧:២៤)
  • ភាព​ពេញ​លេញ​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់ (១៧:២៤-២៥)
  • នគរ​ព្រះ (១៩:៨, ២៨:២៣)
ពួក​សាវ័ក​បាន​យល់​ថា ដើម្បី​ឲ្យ​អស់​អ្នក​ដែល​មិន​ជឿ​ធ្វើ​ការ​ប្រែចិត្ត និង​មាន​ជំនឿ​លើ​ព្រះ​គ្រីស្ទ នោះ​ពួក​គេ​ត្រូវ​យល់​ពី​សេចក្ដី​ពិត​អំពី​ព្រះ និង​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​ទ្រង់​តាម​រយៈ​ព្រះ​គ្រីស្ទ។
តាម​ការ​ពិត នៅ​ពេល​យេស៊ូវ​បាន​លេច​មក​ឯ​សាវ័ក ប៉ុល ដែល​កំពុង​តែ​បាក់​ទឹក​ចិត្ត​បាន​ឃើញ​នៅ​ក្នុង​សុបិន នោះ​ទ្រង់​បាន​ប្រាប់​គាត់​ថា៖ «ចូរ​សង្ឃឹម​ឡើង ប៉ុល​អើយ ដ្បិត​អ្នក​ត្រូវ​ធ្វើ​បន្ទាល់​នៅ​ក្រុង​រ៉ូម ដូច​ជា​បាន​ធ្វើ​បន្ទាល់​សព្វ​គ្រប់​ពី​ខ្ញុំ នៅ​ក្រុង​យេរូសាឡឹម​ដែរ» (កិច្ចការ ២៣:១១)។ ព្រះ​យេស៊ូវ​សង្ខេប​ពី​ព័ន្ធកិច្ច​ផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ​ទាំង​ស្រុង​របស់​សាវ័ក ប៉ុល ទាំង​ដល់​សាសន៍​យូដា និង​សាសន៍​ដទៃ​ថា ជា​ការ​ថ្លែង​ទី​បន្ទាល់​អំពី​ការ​ពិត​អំពី​ទ្រង់។ ហើយ​នោះ​គឺ​ជា​អ្វី​ដែល​សាវ័ក ប៉ុល បាន​ធ្វើ គឺ​គាត់​បាន​ចេញ​ពី​ទីក្រុង​មួយ​ទៅ​ទីក្រុង​មួយ​ទៀត​ប្រកាស​ប្រាប់​សេចក្តី​ពិត​អំពី​ព្រះ​យេស៊ូវ​ថា​ជា​នរណា និង​អំពី​អ្វី​ដែល​ទ្រង់​បាន​ធ្វើ។
វា​ពិត​ជា​ពិបាក​ក្នុង​ការ​ផ្សះផ្សា​រូបភាព​នៃ​កិច្ចការ​ផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ​របស់​ក្រុម​ជំនុំ​ជា​មួយ​នឹង​ការ​អះ​អាង​ថា ទីបន្ទាល់​របស់​យើង​គួរ​តែ​ត្រូវ​បាន​ជំរុញ​ជា​ចម្បង​ដោយ​ទង្វើ​នៃ​សេចក្ដី​ស្រឡាញ់ និង​សេចក្ដី​មេត្តា​ករុណា​ចំពោះ​អ្នក​ខ្វះ​ខាត។ ការ​ពិត​គឺ​ថា ពិភព​លោក​អាច​មើល​ការ​ផ្គត់ផ្គង់​របស់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​តាម​រយៈ​វែក​សម្ល ឬ​តាម​រយៈ​ការ​លាប​ពណ៌​លើ​រូប​គំនូរ​អស់​រយៈ​ពេល​ជាង​មួយ​ពាន់​ឆ្នាំ ហើយ​ពួក​គេ​មិន​ដែល​មក​ដល់​ចំនុច​សន្និដ្ឋាន​ថា ព្រះ​យេស៊ូវ​បាន​សុគត​សម្រាប់​អំពើ​បាប​របស់​ពួក​គេ ហើយ​បាន​រស់​ឡើង​វិញ​នោះ​ឡើយ។ យើង​ត្រូវ​តែ​បើក​មាត់​របស់​យើង ហើយ​និយាយ​ខ្លឹមសារ​នៃ​ដំណឹង​ល្អ​ទៅ​កាន់​ពិភព​លោក បើ​មិន​ដូច្នេះ​ទេ គ្មាន​នរណា​ម្នាក់​នឹង​បាន​សង្គ្រោះ​ឡើយ។
ការ​ញែក​ជា​បរិសុទ្ធ​ទាមទារ​ឲ្យ​មាន​គោល​លទ្ធិ
មនុស្ស​មួយ​ចំនួន​អាច​នឹង​ត្រូវ​បាន​ល្បួង​ឲ្យ​ជឿ​ថា មនុស្ស​ម្នាក់ៗ​ត្រូវ​ការ​គោល​លទ្ធិ​ជា​មូល​ដ្ឋាន ដើម្បី​ក្លាយ​ជា​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ ប៉ុន្តែ «គោល​លទ្ធិ» ភាគ​ច្រើន​គឺ​មិន​ចាំបាច់ ដើម្បី​រីក​ចម្រើន​ជា​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​នោះ​ឡើយ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ យើង​ត្រូវ​ស្វែង​យល់​អំពី​របៀប​នៃ​ការ​រស់​នៅ​ដូច​ជា​ព្រះ​យេស៊ូវ​នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​របស់​យើង។
ប៉ុន្តែ​វា​ផ្ទុយ​ពី​នោះ​គឺ​ថា អ្នក​និពន្ធ​នៃ​បទ​គម្ពីរ​នេះ​មិន​បាន​ចែក​រំលែក​ទស្សនៈ​បែប​នេះ​នោះ​ទេ។ ម្តង​ហើយ​ម្តង​ទៀត ព្រះ​គម្ពីរ​បាន​បន្សល់​ទុក​នូវ​ទង្វើ ឥរិយាបថ និង​អាកប្បកិរិយា​ដ៏​ត្រឹម​ត្រូវ​សម្រាប់​រាស្ដ្រ​របស់​ព្រះ​នៅ​ក្នុង​គោលលទ្ធិ​ដ៏​ត្រឹម​ត្រូវ។
សូម​ក្រឡេក​មើល​ឧទាហរណ៍​ទាំង​នេះ៖
  • បញ្ញត្តិ​ដប់​ប្រការ។ នេះ​គឺ​ជា​ជីតា​របស់​ពួក​គេ​ទាំង​អស់—ជា​បញ្ជី​យ៉ាង​ធំ​អំពី​របៀប​នៃ​ការ​រស់​នៅ។ ប៉ុន្តែ​តើ​មាន​អ្វី​កើត​ឡើង​ភ្លាមៗ​មុន​ការ​ណែនាំ​សម្រាប់​ការ​រស់​នៅ​ត្រឹម​ត្រូវ​ទាំង​នេះ? ផ្នែក​មួយ​នៃ​ទេវវិទ្យា៖ «អញ​នេះ​គឺ​យេហូវ៉ា ជា​ព្រះ​នៃ​ឯង ដែល​បាន​នាំ​ឯង​ចេញ​ពី​ផ្ទះ​ពួក​បាវ​បម្រើ​នៅ​ស្រុក​អេស៊ីព្ទ​មក» (និក្ខមនំ ២០:២)។ ហេតុ​អ្វី​ជន​ជាតិ​អ៊ីស្រាអែល​មិន​គួរ​មាន​ព្រះ​ឯ​ណា​ផ្សេង​ទៀត? ពីព្រោះ​ព្រះ​យេហូវ៉ា​បាន​រំដោះ​ពួក​គេ​ពី​ភាព​ជា​ទាសករ។
  • ស្រឡាញ់​ខ្មាំង​សត្រូវ​របស់​អ្នក។ នេះ​ជា​បទ​បញ្ជា​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ដំណឹង​ល្អ​របស់​យើង​ប្រែ​ក្លាយ​ជា​ចំណុច​ផ្លាស់​ប្រែ ប៉ុន្តែ សូម​កត់​សម្គាល់​ថា ព្រះ​យេស៊ូវ​មាន​មូលដ្ឋាន​លើ​សេចក្ដី​ស្រឡាញ់​យ៉ាង​សកម្ម​ក្នុង​ទេវវិទ្យា​នេះ​ថា៖ «ត្រូវ​ស្រឡាញ់​ពួក​ខ្មាំង​សត្រូវ ត្រូវ​ឲ្យ​ពរ​ដល់​អ្នក​ណា​ដែល​ប្រទេច​ផ្ដាសា ត្រូវ​ប្រព្រឹត្ត​ល្អ​នឹង​អ្នក​ណា​ដែល​ស្អប់​អ្នក​រាល់​គ្នា ហើយ​ត្រូវ​អធិស្ឋាន ឲ្យ​អ្នក​ណា​ដែល​ធ្វើ​ទុក្ខ​បៀតបៀន​ដល់​អ្នក​រាល់​គ្នា​វិញ ដើម្បី​ឲ្យ​បាន​ធ្វើ​ជា​កូន​របស់​ព្រះ​វរបិតា​នៃ​អ្នក​រាល់​គ្នា ដែល​គង់​នៅ​ស្ថានសួគ៌ ព្រោះ​ទ្រង់​ធ្វើ​ឲ្យ​ថ្ងៃ​របស់​ទ្រង់​រះ​ឡើង បំភ្លឺ​ទាំង​មនុស្ស​អាក្រក់ និង​មនុស្ស​ល្អ ហើយ​ទ្រង់​បង្អុរ​ឲ្យ​ភ្លៀង​ធ្លាក់​មក លើ​ទាំង​មនុស្ស​សុចរិត និង​មនុស្ស​ទុច្ចរិត​ផង» (ម៉ាថាយ ៥:៤៤-៤៥)។ ហេតុ​អ្វី​យើង​ត្រូវ​ស្រឡាញ់​ខ្មាំង​សត្រូវ​របស់​យើង? ដោយ​សារ​ព្រះ​ដ៏​ជា​ព្រះ​វរបិតា​នៃ​យើង ទ្រង់​គឺ​ជា​ព្រះ​ដែល​ស្រឡាញ់​ខ្មាំង​សត្រូវ!
  • ត្រូវ​បរិសុទ្ធ។ គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​គួរ​តែ​មាន​ភាព​បរិសុទ្ធ។ ហេតុ​អ្វី? ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត ពួក​សាវ័ក​បាន​នាំ​យើង​ទៅ​កាន់​គោល​លទ្ធិ៖ «ឲ្យ​ដូច​ជា​ពួក​កូន​ដែល​ស្តាប់​បង្គាប់ ឥត​បណ្តោយ​តាម​សេចក្តី​ប៉ង​ប្រាថ្នា ដែល​អ្នក​រាល់​គ្នា​មាន ពី​កាល​នៅ​ល្ងង់​ពី​ដើម​នោះ​ឡើយ តែ​ចូរ​ឲ្យ​អ្នក​រាល់​គ្នា​បាន​បរិសុទ្ធ​ក្នុង​គ្រប់​កិរិយា​ទាំង​អស់ ដូច​ជា​ព្រះ​ដែល​ហៅ​អ្នក​រាល់​គ្នា​ទ្រង់​បរិសុទ្ធ​ដែរ» (១ពេត្រុស ១:១៤-១៥)។ យើង​មិន​បណ្តោយ​ទៅ​តាម​សេចក្ដី​ត្រេកត្រអាល​ដែល​ធ្លាប់​គ្រប់​គ្រង​យើង​ឡើយ ដោយ​ព្រោះ​តែ​ភាព​បរិសុទ្ធ​នៃ​ព្រះ។
  • សំបុត្រ​របស់​សាវ័ក ប៉ុល។ នៅ​ចុង​បញ្ចប់ រចនា​សម្ព័ន្ធ​នៃ​សំបុត្រ​របស់​សាវ័ក ប៉ុល មាន​មូល​ដ្ឋាន​លើ​សេចក្ដី​ពិត។ សាវ័ក ប៉ុល ចង់​ឲ្យ​អ្នក​ទទួល​សំបុត្រ​របស់​គាត់​បាន​ថ្វាយ​រូប​កាយ​របស់​ពួក​គេ​ជា​យញ្ញ​បូជា​រស់ (រ៉ូម ១២:១) ហើយ​បំពាក់​ខ្លួន​ដោយ​មនុស្ស​ថ្មី (អេភេសូរ ៤:២៤) និង​ដើរ​ក្នុង​ព្រះ​គ្រីស្ទ​យេស៊ូវ​ផង​ដែរ (កូឡូស ២:៦)។ ប៉ុន្តែ ការ​បង្គាប់​បញ្ជា​បែប​នេះ​កើត​មាន​ឡើង​បន្ទាប់​ពី​ការ​ពិភាក្សា​យ៉ាង​យូរ​អំពី​គោល​លទ្ធិ។ សាវ័ក ប៉ុល បាន​ផ្ដល់​ការ​អប់រំ​ដល់​ក្រុម​ជំនុំ​ទាំង​នេះ​នូវ​ចំណុច​ដូច​ជា​ការ​រាប់​ជា​សុចរិត និង​ការ​លើក​តម្កើង ការ​ញែក​ដាច់​ដោយ​ឡែក និង​អំណាច​ដឹក​នាំ​សហព័ន្ធ (រ៉ូម ៥:១២-១៧; ៨:៣០) ការ​ជ្រើស​តាំង និង​ការ​កំណត់​ទុក​ជា​មុន (អេភេសូរ ១:៤-៦) អំពើ​ពុក​រលួយ​របស់​មនុស្ស (អេភេសូរ ២:១-៣) និង​ការ​សិក្សា​អំពី​ព្រះ​គ្រីស្ទ (កូឡូស ១:១៥-២០)។
ការ​ស្តាប់​បង្គាប់​របស់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ រួម​បញ្ចូល​ទាំង​ការ​លះបង់​ក្នុង​ការ​ឈោង​ចាប់​អ្នក​ខ្វះខាត ត្រូវ​តែ​បាន​បោះ​យុថ្កា និង​ជំរុញ​ដោយ​ចរិត​លក្ខណៈ និង​សកម្មភាព​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់។ ការ​ដក​យុថ្កា​ចេញ លោក​អ្នក​ប្រហែល​ជា​អាច​នឹង​នៅ​កន្លែង​ដដែល​មួយ​រយៈ ប៉ុន្តែ​មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន​ខ្យល់ និង​រលក​នឹង​រុញ​ច្រាន​លោក​អ្នក​ចេញ។ សកម្មភាព​នៃ​ការ​លះបង់​បែប​នេះ​ក៏​នឹង​ត្រូវ​បញ្ឈប់​ក្នុង​ពេល​ឆាប់ៗ​ដែរ។
កាល​ណា​យើង​ស្គាល់​ព្រះ​កាន់​តែ​ច្រើន នោះ​យើង​នឹង​កាន់​តែ​ជំរុញ​ឲ្យ​មាន​ការ​ស្តាប់​បង្គាប់​កាន់​តែ​ច្រើន​ដូច​គ្នា​ផង​ដែរ។ តើ​មាន​មនុស្ស​ប៉ុន្មាន​នាក់​បាន​អធិស្ឋាន​នៅ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ ឬ​សាល​បេសកកម្ម ប៉ុន្តែ​បន្ទាប់​មក​មិន​បាន​បោះ​ជំហាន​បន្ត​ទៅ​មុខ​ទៀត ដោយ​សារ​តែ​ពួក​គេ​មិន​ត្រូវ​បាន​បង្រៀន​អំពី​គោល​លទ្ធិ​ត្រឹម​ត្រូវ​មួយ​ចំនួន​នៃ​សេចក្តី​ជំនឿ? តើ​មាន​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ប៉ុន្មាន​នាក់​ដែល​ជាប់​គាំង​នៅ​ក្នុង​គំរូ​នៃ​ភាព​អាត្មា​និយម ខ្ជិល​ច្រអូស និង​អំពើ​បាប ដោយ​សារ​ពួក​គេ​មិន​បាន​ជំរុញ​ជា​មួយ​ការ​ពិចារណា​អំពី​ចរិត​លក្ខណៈ​របស់​ព្រះ និង​ឥទ្ធិពល​វែង​ឆ្ងាយ​ចំពោះ​ជីវិត​របស់​ពួក​គេ?
ប៉ុន្តែ សូម​ចាំ​បន្តិច​សិន…
ការ​ជំទាស់​មួយ​ដែល​ខ្ញុំ​ឮ​ម្តង​ហើយ​ម្តង​ទៀត​គឺ​ថា ជា​ធម្មតា សហគមន៍​ក្រីក្រ​មិន​សូវ​ទទួល​បាន​ការ​អប់រំ​ប្រកប​ដោយ​គុណ​ភាព​ទេ នេះ​មាន​ន័យ​ថា ប្រជាជន​នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​ទាំង​នោះ​មិន​មាន​ឧបករណ៍​ចាំ​បាច់ ដើម្បី​រៀន​អំពី​គោលលទ្ធិ​ឡើយ។ ប្រសិន​បើ​មនុស្ស​មិន​រស់​នៅ​ក្នុង​បរិយាកាស​ដែល​ការ​អាន និង​ការ​សិក្សា​មាន​លក្ខណៈ​ធម្មតា ឬ​ប្រសិន​បើ​ការ​ចេះ​អក្សរ​មិន​បាន​រីក​រាល​ដាល​ទេ នោះ​លោក​អ្នក​មិន​អាច​បង្រៀន​ពួក​គេ​អំពី​ទេវវិទ្យា​ដែល​ស្មុគ​ស្មាញ​បាន​ទេ។ ប្រសិន​បើ​លោក​អ្នក​ព្យាយាម​ធ្វើ នោះ​ប្រៀប​ដូច​ជា​លោក​អ្នក​បាញ់​ពី​លើ​ក្បាល​របស់​ពួក​គេ ហើយ​ពួក​គេ​នឹង​បាត់​បង់​ចំណាប់​អារម្មណ៍​ជា​មិន​ខាន។
និយាយ​តាម​ត្រង់​ទៅ អាកប្បកិរិយា​បែប​នេះ​បាន​វាយ​ខ្ញុំ​ដូច​ជា​ភាព​និយម និង​ការ​មើល​ងាយ។ អ្នក​ក្រីក្រ​គឺ​ពួក​គេ​ក្រ តែ​គេ​មិន​ល្ងង់​ទេ។ ពួក​គេ​មាន​សមត្ថភាព​យល់​ពី​ចរិត​លក្ខណៈ និង​មាគ៌ា​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ដូច​អ្នក​ដទៃ​ដែរ។ សាវ័ក ប៉ុល មិន​បាន​សរសេរ​សំបុត្រ​របស់​គាត់​ទៅ​កាន់​គ្រូ​នៃ​សាលា​ជាន់​ខ្ពស់​នោះ​ទេ។ អ្នក​អាន​របស់​គាត់​ជា​ទូទៅ​មិន​មាន​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ ឯក​សិទ្ធិ ឬ​មាន​ការ​អប់រំ​បាន​ខ្ពង់​ខ្ពស់​នោះ​ទេ។ ហើយ​ជន​ជាតិ​អ៊ីស្រាអែល​ដែល​ចាក​ចេញ​ពី​ស្រុក​អេស៊ីព្ទ​ក៏​មិន​មាន​សញ្ញាប័ត្រ​ជាន់​ខ្ពស់​ខាង​ទេវវិទ្យា​ដែរ ប៉ុន្តែ​ព្រះ​មិន​ស្ទាក់​ស្ទើរ​ក្នុង​ការ​ប្រាប់​ពួក​គេ​អំពី​រឿង​ស៊ី​ជម្រៅ និង​ស្មុគស្មាញ​គ្រប់​យ៉ាង​អំពី​អង្គ​ទ្រង់​នោះ​ឡើយ។
មនុស្ស​ក្រីក្រ​ក៏​អាច​ចាប់​សេចក្តី​ពិត​យ៉ាង​ជ្រាល​ជ្រៅ​បាន​ដែរ។ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​ថា វា​គឺ​ជា​ការ​ពិត​នៅ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ​ដែល​ខ្ញុំ​បម្រើ​នៅ​ក្នុង​សហរដ្ឋ​អាមេរិក ហើយ​ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​រឿង​ដដែល​នេះ​កើត​ឡើង​នៅ​កន្លែង​ផ្សេង​មួយ​ទៀត។
សូម​គិត​ពិចារណា​ពី​លោក កុសល។ គាត់​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​វ័យ​៤០ឆ្នាំ​របស់​គាត់។ គាត់​មិន​ដែល​រៀន​ចប់​វិទ្យាល័យ ហើយ​មិន​ដែល​អាន​សៀវភៅ​សោះ​នៅ​ក្នុង​ជីវិត​របស់​គាត់​មុន​ពេល​គាត់​ប្រែ​ចិត្ត​ជឿ​ព្រះ​ជាម្ចាស់។ គាត់​មិន​ដែល​មាន​បទ​ពិសោធន៍​ពី​មុន​ជា​មួយ​ក្រុម​ជំនុំ ឬ​ជំនឿ​របស់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ឡើយ។ គាត់​ចេះ​អក្សរ ប៉ុន្តែ​នៅ​ក្នុង​កម្រិត​មួយ​ដែល​អាច​ជួយ​ឲ្យ​គាត់​អាន​កាសែត​បាន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ នៅ​ពេល​ដែល​លោក កុសល បាន​មក​ដល់​ក្រុម​ជំនុំ​មួយ ជា​លើក​ដំបូង​គាត់​បាន​និយាយ​ថា ការ​បង្រៀន​ជ្រៅ​ពេក​សម្រាប់​គាត់។ ខ្ញុំ​នឹង​ឲ្យ​គាត់​ពន្យល់​តាម​ពាក្យ​របស់​គាត់៖

មុន​ពេល​ខ្ញុំ​ទទួល​បាន​ការ​សង្គ្រោះ ខ្ញុំ​មិន​អាច​យល់​ពី​អ្វី​ដែល​បាន​លើក​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​ឡើយ។ ឥឡូវ​នេះ វា​ហាក់​ដូច​ជា​ហៅ​ឈ្មោះ​ខ្ញុំ ហើយ​ទាញ​ខ្ញុំ​ឲ្យ​ចូល​ជិត​វា​អញ្ចឹង។ ខ្ញុំ​គិត​ថា នោះ​គឺ​ជា​ព្រះ​វិញ្ញាណ​បរិសុទ្ធ។ ខ្ញុំ​ឃើញ​ខ្លួន​ឯង​គិត​អំពី​សំណួរ​ដ៏​ស៊ី​ជម្រៅ​នៃ​ជីវិត​តាម​របៀប​ដែល​ខ្ញុំ​មិន​ធ្លាប់​ធ្វើ​ពី​មុន​មក​ឡើយ។ ខ្ញុំ​គ្រាន់​តែ​ចង់​អាន​គ្រប់​ពេល​វេលា។ ទោះ​បី​ជា​ខ្ញុំ​មិន​យល់​ពាក្យ​ទេវវិទ្យា​ធំៗ​ក៏​ដោយ ក៏​ខ្ញុំ​តាំង​ចិត្ត​ដើម្បី​រៀន​ពី​វា​ដែរ។ ខ្ញុំ​ចង់​ស្រឡាញ់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​កាន់​តែ​ខ្លាំង​ឡើង។ ខ្ញុំ​ចង់​ស្គាល់​ទ្រង់​បន្ថែម​ទៀត។ អ្វី​ដែល​បាន​ជួយ​ខ្ញុំ​គឺ​មាន​មនុស្ស​ល្អៗ​នៅ​ជុំវិញ​ខ្ញុំ​ដែល​អាច​ជួយ​ពន្យល់​គ្រប់​យ៉ាង​ដល់​ខ្ញុំ​ដោយ​មិន​បាន​បន្ទាប​ខ្ញុំ​ចុះ​ឡើយ។ នៅ​សាលា បើ​សិន​ជា​មាន​អ្វី​ដែល​ពិបាក​ខ្លាំង​ពេក នោះ​ខ្ញុំ​នឹង​បោះបង់​ចោល​ហើយ។ ឥឡូវ​នេះ ទោះ​បី​ជា​ការ​រៀន​អំពី​ចំណុច​មួយ​ចំនួន​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​ឈឺ​ក្បាល​ក៏​ដោយ ក៏​ខ្ញុំ​បាន​រៀន​តស៊ូ និង​អត់​ធ្មត់​ជា​មួយ​ខ្លួន​ឯង​ដែរ។

មុន​ពេល​មាន​ជំនឿ​លើ​ព្រះ​គ្រីស្ទ លោក កុសល មិន​អាច​ធ្វើ​ការងារ​ពេញ​ម៉ោង​បាន​ទេ។ គាត់​បាន​ញៀន​ថ្នាំ​យ៉ាង​ខ្លាំង ហើយ​មាន​ជីវិត​វឹកវរ​ជា​ខ្លាំង។ គាត់​បាន​និយាយ​ថា គាត់​មិន​អាច​អង្គុយ​នៅ​ស្ងៀម​លើស​ពី​ពីរ​នាទី​បាន​ឡើយ។ ឥឡូវ​នេះ គាត់​អង្គុយ​ស្តាប់​ការ​អធិប្បាយ​រយៈ​ពេល​សែសិប​នាទី​ដោយ​គ្មាន​បញ្ហា ហើយ​គាត់​ចូល​ចិត្ត​សិក្សា​ព្រះ​គម្ពីរ​នៅ​គ្រប់​ឱកាស​ទាំង​អស់។
យើង​មិន​គួរ​បង្រួម​មនុស្ស​ឲ្យ​រួញ​ខ្លី ដោយ​ព្រោះ​ពួក​គេ​មិន​មាន​ការ​អប់រំ ឬ​អាន​មិន​បាន​ល្អ​ឡើយ។ វា​ជា​ការ​ប្រសើរ​ជាង​ដែល​លោក​អ្នក​ត្រូវ​ធ្វើ​ការ​កែ​សម្រួល​វិធី​សាស្ត្រ​គរុកោសល្យ​របស់​ខ្លួន ប្រសិន​បើ​អ្នក​កំពុង​ធ្វើ​ការ​ជា​មួយ​មនុស្ស​ដែល​មិន​ចេះ​អក្សរ​សោះ ឬ​ពិការ​ភាព​ខាង​សតិបញ្ញា។ ប៉ុន្តែ គ្រប់​គ្រូ​បង្រៀន​ដែល​ល្អ ពួក​គាត់​ធ្វើ​ការ​កែ​សម្រួល​វិធី​សាស្ត្រ​របស់​ខ្លួន​ទៅ​កម្រិត​នៃ​អ្នក​ស្តាប់​របស់​ពួក​គាត់។ នៅ​ក្នុង​បទ​ពិសោធន៍​របស់​យើង យើង​មិន​ទាន់​បាន​ជួប​ប្រទះ​ជា​មួយ​នឹង​ប្រធាន​បទ​ខាង​គោល​លទ្ធិ ដែល​ស្មុគ​ស្មាញ​ពេក​សម្រាប់​ឲ្យ​មនុស្ស​ខ្វះខាត​យល់​ដឹង​បាន​នៅ​ឡើយ​ទេ។ ប្រសិន​បើ​លោក​អ្នក​បង្រៀន​គោល​លទ្ធិ​យ៉ាង​ច្បាស់ និង​បាន​ល្អ ដោយ​ពឹង​ផ្អែក​លើ​ព្រះ​វិញ្ញាណ​បរិសុទ្ធ នោះ​រាស្ដ្រ​របស់​ព្រះ​នឹង​ចង់​រៀន​អំពី​វា ហើយ​រីក​ចម្រើន​ពី​វា​ផង​ដែរ។
សរុប​សេចក្តី
តើ​ការ​តាំង​ចិត្ត​ចំពោះ​ការ​បង្រៀន និង​ជឿ​លើ​គោលលទ្ធិ​រារាំង​ដល់​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​ដំណឹង​ល្អ​នៅ​កន្លែង​ពិបាក​ដែរ​ឬ​ទេ? ស្ទើរ​តែ​មិន​អាច។ តាម​ពិត បេសកកម្ម​របស់​យើង​ក្នុង​ការ​បង្កើត​សិស្ស និង​ការ​បង្រៀន​ពួក​គេ​ឲ្យ​ស្ដាប់​បង្គាប់​តាម​ព្រះ​អម្ចាស់​យេស៊ូវ​គ្រីស្ទ គឺ​មិន​អាច​សម្រេច​បាន​ដោយ​គ្មាន​ការ​តាំង​ចិត្ត​បែប​នោះ​ឡើយ។ វា​មិន​គ្រប់​គ្រាន់​ឡើយ ក្នុង​ការ​បង្ហាញ​សេចក្ដី​ស្រឡាញ់​របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ​ដល់​សហគមន៍​ដែល​ខ្វះខាត។ វា​មិន​គ្រប់​គ្រាន់​ទេ​ក្នុង​ការ​ខិត​ខំ​ប្រឹង​ប្រែង ដើម្បី​ឲ្យ​មើល​ឃើញ​រចនា​សម្ព័ន្ធ​សង្គម​កែប្រែ និង​ស្តា​ឡើង​វិញ។ យើង​ត្រូវ​តែ​និយាយ​អំពី​សេចក្តី​ពិត​នៃ​ដំណឹង​ល្អ ឬ​យើង​គ្រាន់​តែ​នាំ​សិរីល្អ​មក​កាន់​ខ្លួន​ឯង ហើយ​ទុក​ឲ្យ​ពួក​គេ​នៅ​ក្នុង​អំពើ​បាប និង​កំហុស​របស់​ពួក​គេ។
កំណត់​សម្គាល់​របស់​អ្នក​កែ​សម្រួល៖ អត្ថបទ​នេះ​គឺ​ជា​ការ​ដក​ស្រង់​ដែល​បាន​កែ​សម្រួល​ចេញ​ពី​សៀវភៅ​ថ្មី​របស់​លោក Mike និង​លោក Mez, “Church in Hard Places” ©២០១៦។ ប្រើ​ដោយ​មាន​ការ​អនុញ្ញាត​ពី Crossway ដែល​ជា​ព័ន្ធកិច្ច​បោះពុម្ព​ផ្សាយ Good News Publishers, Wheaton, IL ៦០១៨៧, www.crossway.org
និពន្ធ​ដោយ៖ Mez McConnell និង Mike McKinley
បក​ប្រែ​ដោយ៖ លោក វេន ប៉ុក
ជំនួយ​ការ​បក​ប្រែ៖ លោក ឈាង បូរ៉ា
កែ​សម្រួល​ដោយ៖ លោក ខែម បូឡុង, ស៊ូ ទិត្យ, លោក ឡង់ គីមឡុង, លោក ទេព រ៉ូ, លោក ឯក សត្យា, លោក ហុង សម្ភស, និង​លោក​ស្រី ឡូញ ស្រីរដ្ឋ
ដក​ស្រង់​ខ្លះៗ និង​កែ​សម្រួល​ចេញពី 9marks.org ដោយ​មាន​ការ​អនុញ្ញាត។ Plovpit.com

តើអ្នកចូលចិត្តអត្ថបទនេះទេ?

មតិយោបល់

ឆ្លើយ​តប

អាសយដ្ឋាន​អ៊ីមែល​របស់​អ្នក​នឹង​មិន​ត្រូវ​ផ្សាយ​ទេ។ វាល​ដែល​ត្រូវ​ការ​ត្រូវ​បាន​គូស *

Loading…

0

តើ​មាន​ន័យ​ដូច​ម្តេច​ដែល ហោរា សាំយូអែល ត្រូវ​បាន​ខាប​ព្រលឹង​យក​មក​ពី​ស្ថាន​ឃុំ​ព្រលឹង​មនុស្ស​ស្លាប់? (១សាំយូអែល ២៨)

តើ​ខ្ញុំ​គួរ​អាន​ព្រះ​គម្ពីរ​ជា​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​ដែរ​ឬ​ទេ?