in

សាសន៍អ៊ីស្រាអែល និង ក្រុមជំនុំ

អត្ថន័យ
សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល និង​ក្រុម​ជំនុំ​គឺ​ជា​តួឯក​ច្បង​ពីរ​ក្នុង​ការ​លាត​ត្រដាង​ដំណើរ​រឿង​ព្រះ​គម្ពីរ។ មួយ​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​ធំ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ ហើយ​មួយ​ទៀត​ក៏​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​ធំ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី​ដែរ។ ហើយ​ទាក់​ទង​នឹង​របៀប​ដែល​តួឯក​ទាំង​ពីរ​នេះ​មាន​ទំនាក់​ទំនង​ជា​មួយ​គ្នា គឺ​ជា​សំណួរ​ដ៏​ធំ​មួយ​ដែល​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​បាន​ព្យាយាម​ឆ្លើយ​តាំងពី​សតវត្សរ៍​ទី១​មក​ម្ល៉េះ។

ការ​សង្ខេប
ដើម្បី​ឆ្លើយ​សំណួរ​នេះ យើង​នឹង​ចាប់​ផ្ដើម​ដោយ​សួរ​នូវ​សំណួរ​បឋម​មួយ​សិន៖ តើ​អ្នក​ណា​បំពេញ​សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ ទាក់​ទង​នឹង​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល? តើ​សេចក្ដី​សន្យា​ទាំង​នោះ បំពេញ​ចំពោះ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ឬ​ក៏​ក្រុម​ជំនុំ? ហើយ​ក្នុង​ការ​ឆ្លើយ​សំណួរ​មួយ​នេះ នោះ​យើង​នឹង​មើល​នៅ​ក្នុង​មួយ​កន្លែង​ទៀត​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី ដែល​បាន​និពន្ធ​ឡើង​ដើម្បី​ឆ្លើយ​នូវ​សំណួរ​នេះ​យ៉ាង​ចំៗ​តែ​ម្ដង៖ រ៉ូម ៩-១១។ អ្វី​ដែល​យើង​នឹង​ឃើញ​គឺ​ថា សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល គឺ​ត្រូវ​បាន​បំពេញ​ឡើង​ស្ទើរ​តែ​ទាំង​ស្រុង​តាម​រយៈ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ហើយ​ថា​ទាំង​អស់​នេះ​កើត​ឡើង​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ។

សេចក្ដី​ផ្ដើម
តើ​អ្វី​ទៅ​ជា​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល និង​ក្រុម​ជំនុំ? នេះ​គឺ​ជា​សំណួរ​ដ៏​ពិបាក​បំផុត​ក្នុង​ការ​ឆ្លើយ​នៅ​ក្នុង​ទេវវិទ្យា​តាម​ព្រះ​គម្ពីរ។ ច្បាស់​ណាស់! ទាំង​ពីរ​គឺ​ជា​តួឯក​ច្បង​នៅ​ក្នុង​ដំណើរ​រឿង​នៃ​ព្រះ​គម្ពីរ។ ប៉ុន្តែ តើ​ទាំង​ពីរ​មាន​ទំនាក់​ទំនង​ជា​មួយ​នឹង​គ្នា​ដោយ​របៀប​ណា? តើ​ក្រុម​ទាំង​ពីរ​ជា​តួឯក​តែ​មួយ​ដែល​បាន​ប្ដូរ​ឈ្មោះ​នៅ​ពាក់​កណ្ដាល​សាច់​រឿង—ដូច​ជា​លោក កេផាស ប្ដូរ​ទៅ​ជា​លោក ពេត្រុស ពាក់​កណ្ដាល​សាច់​រឿង​នៃ​កណ្ឌ​គម្ពីរ​ដំណឹង​ល្អ​ម៉ាថាយ​មែន​ឬ? ឬ​ក៏​ថា​តួឯក​មួយ​មាន​តួនាទី​ក្នុង​ការ​រៀបចំ​សម្រាប់​តួឯក​មួយ​ទៀត? ឬ​ក៏​ថា តួនាទី​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ក៏​ដូច​ជា​តួនាទី​នៃ​ក្រឹត្យវិន័យ—ជា​ការ​រៀបចំ​សម្រាប់​អ្វី​ដែល​កើត​ឡើង​នៅ​ពេល​ក្រោយៗ​ទៀត​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ? ឬ​ក៏​ថា យើង​គួរ​យល់​អំពី​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល និង​ក្រុម​ជំនុំ​នៅ​ក្នុង​របៀប​ណា​មួយ​ផ្សេង​ទៀត? ពិត​ណាស់! របៀប​ដែល​យើង​យល់​អំពី​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​តួឯក​ទាំង​ពីរ​នេះ​នឹង​កាន់​តែ​មាន​ការ​បន្ថែម​ទៅ​លើ​របៀប​ដែល​យើង​យល់​ទៅ​លើ​សំណួរ​ដ៏​ធំ​ជាង​នោះ​ទៅ​ទៀត៖ តើ​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ និង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី​មាន​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​គ្នា​នឹង​គ្នា​ដោយ​របៀប​ណា? ហើយ​ទាក់​ទង​នឹង​អត្ថន័យ​នេះ វា​ក៏​នឹង​បន្ថែម​ទៅ​លើ​ទេវវិទ្យា​តាម​ព្រះ​គម្ពីរ ដែល​លោក​អ្នក​ប្រកាន់​ខ្ជាប់​តាម​ដែរ៖ ទេវវិទ្យា​ដែល​ផ្អែក​លើ​ការ​តាំង​សញ្ញា (Covenantal theology) ឬ​រជ្ជូបការ​និយម (Dispensational theology) ឬ​ក៏​ទេវវិទ្យា​ណា​ផ្សេង​ទៀត​នៅ​ក្នុង​ចន្លោះ​ទេវវិទ្យា​ទាំង​ពីរ​នេះ។

ចម្លើយ​លើ​សំណួរ​នេះ​នឹង​បើក​ការ​កាត់​ស្រាយ​លើ​ខគម្ពីរ​ជា​ច្រើន​ទៀត—ច្រើន​លើស​លប់​ដល់​ថ្នាក់​ថា មិន​អាច​លើក​ឡើង​នៅ​ទី​នេះ​ក្នុង​របៀប​ដែល​ស្កប់​ចិត្ត​បាន​ឡើយ។ ដូច្នេះ អ្វី​ដែល​យើង​នឹង​ធ្វើ​ផ្ទុយ​ពី​នោះ​គឺ​ថា ព្យាយាម​ឆ្លើយ​សំណួរ​បឋម​មុន​នោះ​ទៅ​ទៀត ជា​សំណួរ​ដែល​មាន​សក្ដានុពល​ក្នុង​ការ​ផ្ដល់​ជូន​នូវ​ការ​យល់​ដឹង​ដ៏​ធំ​ជាង​នោះ។ យើង​នឹង​សួរ ហើយ​ឆ្លើយ​លើ​សំណួរ​នេះ៖ តើ​អ្នក​ណា​ជា​អ្នក​បំពេញ​សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល? តើ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​មែន​ឬ? ឬ​ក៏​ក្រុម​ជំនុំ? ហើយ​យើង​នឹង​ធ្វើ​ការ​នោះ​ដោយ​មើល​នៅ​មួយ​កន្លែង​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី ដែល​បាន​និពន្ធ​ឡើង​ដើម្បី​ឆ្លើយ​នូវ​សំណួរ​នេះ​យ៉ាង​ចំៗ​តែ​ម្ដង៖ រ៉ូម ៩-១១។ អ្វី​ដែល​យើង​នឹង​ឃើញ​គឺ​ថា សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល គឺ​ត្រូវ​បាន​បំពេញ​ឡើង​ស្ទើរ​តែ​ទាំង​ស្រុង​តាម​រយៈ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ផ្ទាល់ ហើយ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ដែល​បំពេញ​សេចក្ដី​សន្យា​នៃ​ផ្នែក​នោះ មិន​មែន​ខុស​គ្នា​ពី​ក្រុម​ជំនុំ​នោះ​ទេ។

សេចក្ដី​សន្យា​ពី​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​នៃ​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ត្រូវ​បាន​បំពេញ​ឡើង​តាម​រយៈ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល
ដើម្បី​បង្ហាញ​ចំណុច​នេះ យើង​នឹង​ចាប់​ផ្ដើម​ជា​មួយ​នឹង​ការ​វែក​ញែក​របស់​សាវ័ក ប៉ុល នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩-១១ មុន​ទៅ​បី​កន្លែង​ផ្សេង​ទៀត ដែល​គាត់​បាន​គូស​បន្ទាត់​យ៉ាង​ត្រង់​រវាង​ខគម្ពីរ​យោង​ផ្សេង​ទៀត​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ និង​ការ​បំពេញ​របស់​វា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី។ ហើយ​យើង​នឹង​បញ្ចប់​ដោយ​មើល​នៅ​កន្លែង​មួយ​ទៀត ដែល​យើង​គិត​ថា​សាវ័ក ប៉ុល «បាន​បត់​បែន​ច្បាប់»។

ដូច្នេះ ជា​ដំបូង​ការ​វែកញែក​របស់​សាវ័ក ប៉ុល៖ នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩-១១ ព្រះ​ជាម្ចាស់​កំពុង​តែ​ទទួល «ការ​វិនិច្ឆ័យ»—លក្ខណសម្បត្តិ​របស់​ទ្រង់​កំពុង​តែ​ស្ថិត​ក្រោម​ការ​ត្រួត​ពិនិត្យ។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ព្រះ​អង្គ​បាន​ធ្វើ​សេចក្ដី​សន្យា​យ៉ាង​ធំៗ​ទៅ​កាន់​ក្រុម​ជំនុំ​រ៉ូម​ដែល​មាន​សមាជិក​ជា​ច្រើន​នាក់ ដែល​ជា​សាសន៍​ដទៃ (សូម​មើល​នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៨)។ ការ​នោះ​ក៏​បាន​បណ្ដាល​ឲ្យ​មាន​ការ​សួរ​សំណួរ​អំពី​សេចក្ដី​សន្យា​ដ៏​ធំ-ស្មើ​គ្នា​ដែល​ទ្រង់​បាន​ធ្វើ​ទៅ​កាន់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់—សេចក្ដី​សន្យា​ទាំង​នោះ​កំពុង​តែ​ទទួល​ការ​សង្ស័យ ដោយ​សារ​តែ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ១១:៣២ ឋានៈ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​បាន​ប្ដូរ​ទៅ​ជា «ខ្មាំង​សត្រូវ» នៃ​ដំណឹង​ល្អ​វិញ។ ប្រសិន​បើ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​មិន​អាច​មាន​ទំនុក​ចិត្ត​លើ​សេចក្តី​ស្មោះ​ត្រង់​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន នោះ​តើ​ពួក​រ៉ូម​អាច​នឹង​មាន​ទំនុក​ចិត្ត​បាន​ដោយ​របៀប​ណា? (តើ​លោក​អ្នក​នឹង​ទុក​ចិត្ត​លើ​ប្រាំង​ឡាន​ដែល​ជាន់​មិន​ស៊ី ដែល​ទើប​តែ​កើត​ឡើង​ពី​មុន​ដែរ​ឬ​ទេ?) នៅ​ក្នុង​ជំពូក​ទាំង​បី​នេះ សាវ័ក ប៉ុល បង្ហាញ​ថា​ព្រះ​ជាម្ចាស់​គ្មាន​ទោស​ក្នុង​បី​ជំហាន។ គាត់​ចាប់​ផ្ដើម​ដោយ​ទទូច​ថា ប្រសិន​បើ​យើង​ចង់​ឲ្យ​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ធានា​ខុស​ត្រូវ​លើ​ព្រះ​បន្ទូល​របស់​ទ្រង់—សេចក្ដី​សន្យា​របស់​ទ្រង់ នោះ​យើង​គួរ​តែ​យ៉ាង​ហោច​ណាស់​ធានា​ថា ខ្លួន​ក៏​បាន​យល់​លើ​សេចក្ដី​សន្យា​ទាំង​អស់​នោះ​ឲ្យ​បាន​យ៉ាង​ត្រឹម​ត្រូវ​ដែរ (៩:៦-២៩)។ ដើម្បី​ឲ្យ​កាន់​តែ​មាន​ការ​ច្បាស់​លាស់​ខ្លាំង​មែន​ទែន៖ ព្រះ​ជាម្ចាស់​មិន​ដែល​សន្យា​ថា ទ្រង់​នឹង​សង្គ្រោះ​គ្រប់​បុគ្គល​នីមួយៗ​នៃ​សាសន៍​យូដា​នោះ​ទេ (៩:៦) គឺ​តែ​អស់​អ្នក​ដែល​ទ្រង់ «[បាន] ផ្សាយ​មេត្តាករុណា ដល់​អ្នក​ណា​តាម​ព្រះ​ហឫទ័យ» តែ​ប៉ុណ្ណោះ (៩:១៨) ឬ​ក៏​គ្រាន់​តែ​ដល់​អស់​អ្នក​ដែល​ទទួល​ជឿ​ប៉ុណ្ណោះ។ នោះ​គឺ​ជា​ជំហាន​បន្ទាប់​របស់​គាត់ (៩:៣០-១០:២១)។ ក្នុង​អត្ថន័យ​នេះ ការ​ដែល​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​មិន​ទទួល​ជឿ គឺ​មិន​មែន​ជា​កំហុស​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​នោះ​ទេ វា​គឺ​ជា​កំហុស​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល! ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ខណៈ​ពេល​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​មិន​ដែល​សន្យា​ថា ទ្រង់​នឹង​សង្គ្រោះ​គ្រប់​បុគ្គល​នៃ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ក៏​ព្រះ​អង្គ​នៅ​បាន​សន្យា​ថា​នឹង​សង្គ្រោះ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ដែរ (១១:១-៣២) ដែល​នោះ​ជា​មូល​ហេតុ​ដែល​សាវ័ក ប៉ុល បន្ត​ទទូច​ថា «សេចក្ដី​ពេញ​ខ្នាត​របស់​គេ នឹង​បាន​លើស​ជាង​យ៉ាង​ណា​ទៅ» (១១:១២)។ ការ​នោះ​ត្រូវ​តែ​កើត​ឡើង។ ប្រសិន​បើ​វា​មិន​កើត​ឡើង នោះ​មាន​ន័យ​ថា «ព្រះ​បន្ទូល [នឹង​បាន] ទច់​អាក់» (៩:៦) ដែល​ជា​ថ្មី​ម្ដង​ទៀត នោះ​គឺ​ជា​បញ្ហា​ដ៏​ធំ​សម្រាប់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ដែល​ជា​សាសន៍​ដទៃ ប៉ុន្តែ​ក៏​ជា​កំហុស​ដ៏​ធំ​ជាង​នោះ​ទៅ​ទៀត​សម្រាប់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ដែរ។ (ហើយ​លើស​ពី​នោះ​ទៅ​ទៀត វា​នឹង​ក្លាយ​ជា​កំហុស​ដ៏​ធំ​ជាង​នោះ​ទៅ​ទៀត​សម្រាប់​សាវ័ក ប៉ុល ក្នុង​ការ​អះអាង យ៉ាង​ហោច​ណាស់​ដោយ​មាន​មុខ​ស្ងួត ដោយ​ថា​គាត់​មិន​មាន «សេចក្ដី​ខ្មាស ចំពោះ​ដំណឹង​ល្អ» បាន​ឡើយ។)

ទី​ពីរ សាវ័ក ប៉ុល បាន​គូស​បន្ទាត់​ត្រង់​រវាង​សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ និង​ការ​បំពេញ​របស់​វា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី យ៉ាង​ហោច​ណាស់​នៅ​បី​កន្លែង​នៅ​ក្នុង​ជំពូក​ទាំង​នេះ។

១. សាវ័ក ប៉ុល បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា​សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​ការ​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​រក្សា​សាសន៍​យូដា​ដែល​នៅ​សល់​ទុក (ឧទាហរណ៍៖ សេចក្ដី​សង្គ្រោះ) ក៏​សម្រាប់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ដែល​ជា​សាសន៍​យូដា​ដែរ។ ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​សន្យា​ថា ទ្រង់​នឹង​រក្សា​ពួក​នៅ​សល់​នៃ​សាសន៍​យូដា​ទុក (សូម​មើល អេសាយ ១០:២២-២៣ & ១:៩ នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩:២៧-២៩) ជា​ពិសេស​នៅ​ពេល​ដែល​ព្រះ​មេស្ស៊ី​បាន​យាង​មក ហើយ​បង្ក​ការ​ជំពប់​ដួល​សម្រាប់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ជា​ច្រើន​នាក់​ទៀត (សូម​មើល អេសាយ ៨:១៤ & ២៨:១៦ នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩:៣៣)។ ហើយ​សាវ័ក ប៉ុល មាន​ប្រសាសន៍​ថា នេះ​គឺ​ជា​អ្វី​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​ធ្វើ៖ មាន​ពួក​ដែល «បាន​រើស​តាំង ដោយ​ព្រះ​គុណ» (១១:៥) គឺ​អស់​អ្នក​ដែល «[បាន] រក​បាន» (១១:៧) «សេចក្តី​សុចរិត ដែល​មក​ដោយ​សារ​ជំនឿ» (៩:៣០)។ ដើម្បី​ជា​ការ​ផ្ដល់​ភស្តុតាង​លើ​ចំណុច​នេះ​សាវ័ក ប៉ុល មិន​បាន​ចង្អុល​បង្ហាញ​ទៅ​កាន់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ដែល​ជា​សាសន៍​ដទៃ​នោះ​ទេ។ (ហើយ​គាត់​ក៏​មិន​បាន​ចង្អុល​បង្ហាញ​ទៅ​កាន់​ព្រះ​យេស៊ូវ​ក្នុង​នាម​ជា​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ដ៏​ពិត​ផង​ដែរ។) ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ គាត់​បាន​ចង្អុល​បង្ហាញ​មក​កាន់​គាត់​ផ្ទាល់ «ជា​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ដែរ គឺ​ជា​ពូជ​លោក អ័ប្រាហាំ កើត​ក្នុង​ពូជ​អំបូរ​បេនយ៉ាមីន» (១១:១) និង​ទៅ​កាន់​ពួក​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ជា​ច្រើន​នាក់​ទៀត (សូម​មើល ១១:២-៥)។ និយាយ​ឲ្យ​ខ្លី​ទៅ ខគម្ពីរ​យោង​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សន្យា ទាក់​ទង​នឹង​ពួក​ដែល​នៅ​សល់ គឺ​ជា​អស់​អ្នក​ដែល​ហៅ​ខ្លួន​ឯង​ថា​ជា «សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល» និង​ជា «ពូជ​លោក អ័ប្រាហាំ» ដែល​តាម​ពិត​ទៅ គឺ​ពួក​អ្នក​ចេញ​ពី​កុលសម្ព័ន្ធ​ជាក់​លាក់​ក្នុង​ចំណោម​ពួក​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល។ ដែល​នេះ​មាន​ន័យ​ថា ខគម្ពីរ​យោង​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សន្យា ទាក់​ទង​នឹង​ពួក​ដែល​នៅ​សល់ មិន​មាន​ការ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ទេ។

២. សាវ័ក ប៉ុល បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា សេចក្ដី​សន្យា​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​សម្រាប់​សាសន៍​ដទៃ គឺ​សំដៅ​ទៅ​លើ​គ្រីស្ទបរិស័ទ​ដែល​ជា​សាសន៍​ដទៃ។ សាវ័ក ប៉ុល លើក​ឡើង​ថា «សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​ផ្សាយ​ទៅ​ដល់​ពួក​សាសន៍​ដទៃ​វិញ ដើម្បី​បណ្ដាល​ឲ្យ​គេ [សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល] ច្រណែន» (១១:១១; សូម​មើល​នៅ​ក្នុង​ខ ១៤)។ លើស​ពី​នេះ​ទៅ​ទៀត ការ​នេះ​កំពុង​តែ​កើត​ឡើង ដូច​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​សន្យា​មែន។ សាវ័ក ប៉ុល បាន​បង្ហាញ​ថា តាំង​ពី​មុន​មក​ម្ល៉េះ ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​មាន​បន្ទូល​ថា ព្រះ​អង្គ «‍នឹង​បណ្ដាល​ឲ្យ​ឯង​រាល់​គ្នា [សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល] មាន​ចិត្ត​ច្រណែន ដោយ​សារ​ពួក​មនុស្ស ដែល​មិន​មែន​ជា​សាសន៍​ណា​ទេ» ហើយ​ថា «ពួក​អ្នក​ដែល​មិន​ស្វែង​រក​អញ នោះ​បាន​ឃើញ​អញ​ហើយ» (សូម​មើល រ៉ូម ១០:១៩-២០ ចោទិយកថា ៣២:២១ អេសាយ ៦៥:១)។ តាម​ពិត​ទៅ​សាវ័ក ប៉ុល បាន​ធ្វើ​នូវ​អ្វី​ដូច​ដែល​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​សន្យា​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​សម្រាប់​សាសន៍​ដទៃ នៅ​ចុង​សំបុត្រ​របស់​គាត់ (សូម​មើល រ៉ូម ១៥:៩-១២ ដោយ​លើក​ឡើង​ចេញ​ពី ២សាំយ៉ូអែល ២២:៥០; ទំនុកតម្កើង ១៨:៤៩; ចោទិយកថា ៣២:៤៣; ទំនុកតម្កើង ១១៧:១ និង អេសាយ ១១:១០)។ ដោយ​មាន​ការ​ទទួល​ស្គាល់​ថា​ជា​ការ​ពិត នេះ​គឺ​ជា​សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​ដទៃ—មិន​មែន​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ទេ។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏​ការ​នេះ​បង្ហាញ​ថា វា​ដូច​ជា​សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ពួក​ដែល​នៅ​សល់ ហើយ​ជា​ថ្មី​ម្ដង​ទៀត​សាវ័ក ប៉ុល មាន​ការ​ស្កប់​ចិត្ត​ក្នុង​ការ​គូស​បន្ទាត់​យ៉ាង​ត្រង់ រវាង​ខគម្ពីរ​យោង​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ និង​ការ​បំពេញ​វា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី។ សេចក្ដី​សន្យា​ដែល​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ទៅ​កាន់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​មាន​ការ​បំពេញ​តាម​រយៈ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ហើយ​សេចក្ដី​សន្យា​ដែល​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ទៅ​កាន់​សាសន៍​ដទៃ ក៏​មាន​ការ​បំពេញ​តាម​រយៈ​សាសន៍​ដទៃ​ដែរ។ មក​ដល់​ពេល​នេះ យ៉ាង​ហោច​ណាស់​ក៏​ការ​កាត់​ស្រាយ​របស់​សាវ័ក ប៉ុល សាមញ្ញ​ដែរ។

៣. សាវ័ក ប៉ុល បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​បាន​សន្យា​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​នៃ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ទាំង​អស់ សំដៅ​ទៅ​លើ​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ដែល​ជា​សាសន៍​យូដា។ សាវ័ក ប៉ុល បាន​សរសេរ​ថា «សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ទាំង​អស់​គ្នា នឹង​បាន​សង្គ្រោះ» (១១:២៦ក) ដូច​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​សន្យា​មែន។ ដ្បិត «ដូច​ជា​មាន​សេចក្ដី​ចែង​ទុក​មក​ថា»៖ «មាន​ព្រះ​ដ៏​ប្រោស​ឲ្យ​រួច ទ្រង់​នឹង​ចេញពី​ស៊ីយ៉ូន​មក ទ្រង់​នឹង​បង្វែរ​សេចក្ដី​ទមិល​ល្មើស​ពី​យ៉ាកុប​ទៅ នោះ​ហើយ​ជា​សេចក្ដី​សញ្ញា​ដែល​អញ​តាំង​នឹង​គេ ក្នុង​កាល​ដែល​អញ​បាន​ដោះ​បាប​គេ​ចេញ​ហើយ» (រ៉ូម ១១:២៦-២៧; ដក​ស្រង់​ចេញ​ពី អេសាយ ៥៩:២០-២១, ២៧:៩ និង យេរេមា ៣១:៣៣-៣៤)។

មាន​មនុស្ស​មួយ​ចំនួន​បាន​វែក​ញែក​ថា «អ៊‌ីស្រាអែល​ទាំង​អស់​គ្នា» និង «យ៉ាកុប» ត្រង់​នេះ​សំដៅ​ទៅ​លើ «ពួក​រើស​តាំង​ទាំង​អស់​គ្នា គឺ​សាសន៍​យូដា និង​សាសន៍​ដទៃ»។ ប៉ុន្តែ វា​ជា​ការ​ពិបាក​ណាស់​ក្នុង​ការ​ផ្ដល់​អត្ថ​ន័យ​លើ «សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល» ក្នុង​លក្ខណៈ​បែប​នោះ ហើយ​យល់​អំពី​ការ​វែក​ញែក​របស់​សាវ័ក ប៉ុល នៅ​ត្រង់​នេះ​ក្នុង​ជំពូក ១១ ទាក់​ទង​នឹង​សេចក្ដី​សន្និដ្ឋាន មិន​ថា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ដែល​មាន​អ្នក​កាត់​ស្រាយ​ជា​ច្រើន​នាក់​បាន​ឯកភាព​គ្នា។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ដែល​មាន​លើក​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ជំពូក​នេះ គឺ​ជា​ក្រុម​រួម​គ្នា ដែល​មាន​ទាំង «ពួក​រើស​តាំង» និង សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ជា​ច្រើន​នាក់​ដែល «មាន​ចិត្ត​រឹងរូស» (ខ៧)។ បើ​និយាយ​ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​មាន​ទាំង «មែក​កំណើត» ដែល​នៅ​មាន​ការ​ភ្ជាប់​គ្នា​ជា​មួយ​នឹង​ដើម​អូ​លីវ និង​ទាំង​មែក​ផ្សេង​ទៀត​ដែល «ត្រូវ​បាន​កាត់​ចេញ» (ខ១៧-២៤)។ ហើយ​ចំនួន​សរុប​នៃ​ក្រុម​ទាំង​ពីរ​នេះ​គឺ—ពួក​ដែល​សល់ និង​ពួក​ដែល​មាន​ចិត្ត​រឹងរូស—ជា​ចំនួន​សរុប​នៃ «សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ទាំង​អស់​គ្នា»។ (ទាក់​ទង​នឹង​ចំណុច​នេះ សូម​មើល​ឯកសារ​ក្នុង​កំណត់​ហេតុ​បណ្ដាញ «អនាគត​នៃ​ជាតិ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល»។) ទោះ​បើ «សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ទាំង​អស់​គ្នា» សំដៅ​ទៅ​លើ​សាសន៍​យូដា​ដែល​នៅ​សល់​ទាំង​អស់​គ្នា​ក៏​ដោយ ក៏​វា​នៅ​តែ​សំដៅ​លើ​សាសន៍​យូដា​ដែល​នៅ​សល់​ប៉ុណ្ណោះ។ ដូច្នេះ សាវ័ក ប៉ុល ក៏​ស្កប់​ចិត្ត​ក្នុង​ការ​គូស​បន្ទាត់​យ៉ាង​ត្រង់​រវាង​ខគម្ពីរ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ និង​ការ​បំពេញ​របស់​វា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី។ គាត់​បាន​ធ្វើ​ដូច​នោះ​នៅ​កន្លែង​ផ្សេងៗ​ទៀត​ដែរ។

ទី​បី ចំណុច​ទាំង​អស់​នេះ​ក៏​មិន​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​សាវ័ក ប៉ុល មិន​បាន «បត់​បែន​ច្បាប់» នៅ​ក្នុង​យ៉ាង​ហោច​ណាស់​មួយ​កន្លែង​ដែរ។ ហើយ​វា​ក៏​ជា​ការ​ស័ក្តិសម​ណាស់​ដែរ ដែល​យើង​មើល​វា​ផ្ទាល់​តែ​ម្ដង។ សាវ័ក ប៉ុល បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​បាន​សន្យា​អំពី​ការ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​វិញ​នៃ​ឋានៈ​នៃ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល «មិន​មែន​ជា​មនុស្ស» ទៅជា​ការ​បំពេញ​តាម​រយៈ​សាសន៍​ដទៃ​ទេ។ នោះ​ឯង​ជា​អ្វី​ដែល​សាវ័ក ប៉ុល មាន​អត្ថ​ន័យ​អំពី នៅ​ពេល​ដែល​គាត់​លើក​ឡើង ហូសេ ២:២៣ និង ១:១០ (តាម​លំដាប់​លំដោយ​នោះ) ទៅ​កាន់​សាសន៍​ដទៃ​នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩:២៥-២៦។ វា​មិន​មែន​ជា​ការ​បដិសេធ​ដែល​ថា សាវ័ក ប៉ុល ក៏​កំពុង​តែ​គិត​អំពី​សាសន៍​ដទៃ។ គាត់​បាន​រៀបចំ​ការ​វែក​ញែក​របស់​គាត់​ឡើង ដើម្បី​ផ្ដល់​ជា​ភស្តុតាង​ទាំង​អំពី​សាសន៍​យូដា និង​សាសន៍​ដទៃ (សូម​មើល​ខ ២៤)។ ហើយ​ផ្នែក​នៃ​ភស្តុតាង​នៃ​សាសន៍​យូដា​ក៏​យើង​អាច​រក​ឃើញ​បាន​ច្បាស់​លាស់ នៅ​ក្នុង​ចំណុច​បន្ទាប់​ក្នុង​ខ២៧-២៩​ដែរ (សូម​មើល «ពី​ដំណើរ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល» នៅ​ក្នុង​ខ២៧)។ ហើយ​វា​ក៏​មិន​មែន​ជា​ការ​បដិសេធ​ផង​ដែរ ដែល​ថា​ហោរា ហូសេ ក៏​បាន​គិត​ដល់​សាសន៍​យូដា​ដែរ។ ប្រធាន​បទ​នៃ​សេចក្ដី​សន្យា​របស់​ហោរា ហូសេ គឺ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ជា​ពិសេស​សំដៅ​ទៅ​លើ​កុលសម្ព័ន្ធ​ទាំង​ដប់​នៃ​ទិស​ខាង​ជើង​នៃ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ផ្ទាល់ (សូម​មើល​ជា​ពិសេស​នៅ​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ ហូសេ ១:៦-៧)។

មក​ដល់​ពេល​នេះ តើ​ទាំង​អស់​នេះ​មាន​ភាព​ស៊ី​គ្នា​ដូច​ម្ដេច ជា​មួយ​នឹង​អ្វី​ដែល​យើង​បាន​ឃើញ? មើល​ទៅ​ហាក់​បី​ដូច​ជា​មាន​ភាព​ស៊ី​គ្នា ដោយ​មិន​ស្រួល​ចិត្ត​ជា​មួយ​នឹង​គោល​បំណង​នៃ​ការ​វែក​ញែក​របស់​សាវ័ក ប៉ុល។ ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត គោល​បំណង​នៃ​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩-១១ គឺ​ដើម្បី​ការពារ​ភាព​ស្មោះ​ត្រង់​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់ ហើយ​ដូច្នោះ​វា​ក៏​បាន​ផ្ដល់​ជូន​នូវ​ទំនុក​ចិត្ត​ដល់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​នៃ​សាសន៍​រ៉ូម (ហើយ​ពិត​ណាស់ ក៏​សំដៅ​ទៅ​លើ​សាសន៍​ដទៃ​ផង​ដែរ) ក្នុង​ការ​ទុក​ចិត្ត​លើ​ព្រះ​ជាម្ចាស់។ ដោយ​សារ​ចំណុច​នេះ ការ​កាត់​ស្រាយ​បែប​នេះ​ដែល​សាវ័ក ប៉ុល ប្រើ​ប្រាស់​នៅ​ត្រង់​នេះ ហាក់​បី​ដូច​ជា​មិន​សូវ​ស៊ី​គ្នា​សោះ។ («គ្មាន​អ្វី​នឹង​ពង្រាត់​យើង​ចេញ​ពី​សេចក្ដី​ស្រឡាញ់​របស់​ព្រះ​យេស៊ូវ លើក​លែង​តែ​ការ​កាត់​ស្រាយ​បង្វែរ​ទិស “អ្នក” ពី “អ្នក ដែល​ជា​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​នៅ​ទីក្រុង​រ៉ូម” ទៅ​ជា “អ្នក ដែល​ជា​នរណា​ម្នាក់​ផ្សេង​ទៀត!”») ហើយ​បន្ថែម​លើ​នោះ​ទៀត យើង​ឃើញ​ថា​សាវ័ក ប៉ុល ព្យាយាម​គូរ​បន្ទាត់​តម្រង់​ដោយ​បង្ហាញ​ថា​អត្ថ​ន័យ​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​មាន​ភាព​ស៊ី​គ្នា​ក្នុង​ការ​បំពេញ​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី៖ ពេល​គាត់​បាន​ធ្វើ​ជា​មួយ​នឹង​ការ​រក្សា​ទុក​ពួក​ដែល​នៅ​សល់ សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​ដទៃ និង​សេចក្ដី​រួម​បញ្ចូល​នៃ «សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ទាំង​អស់​គ្នា»។ បើ​អញ្ចឹង ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​គាត់​ព្យាយាម​គូស​បន្ទាត់​តម្រង់​បែប​នោះ?

ការ​ពន្យល់​ដ៏​សាមញ្ញ​បំផុត​ហាក់​បី​ដូច​ជា​ថា សាវ័ក ប៉ុល ឃើញ​នូវ​ការ​ផ្គង​លើ​គ្នា​យ៉ាង​ងាយ​ស្រួល​រវាង «មិន​មែន​ជា​រាស្ត្រ» ដែល​នេះ​សំដៅ​ទៅ​លើ​ការ​មិន​ទទួល​ជឿ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល និង​ការ​ដែល​កុលសម្ព័ន្ធ​នៅ​ទិស​ខាង​ជើង​បាន​ថ្វាយ​បង្គំ​ព្រះ​ក្លែង​ក្លាយ ហើយ​និង​ជាតិ​សាសន៍​ដទៃ។ នៅ​ពេល​ដែល​យើង​លើក​ឡើង​ក្នុង​របៀប​នេះ នោះ​យុទ្ធសាស្ត្រ​នៃ​ការ​កាត់​ស្រាយ​របស់​សាវ័ក ប៉ុល នឹង​ចាប់​ផ្ដើម​នាំ​ឲ្យ​យើង​យល់។ គាត់​ក៏​បាន​យក​ខគម្ពីរ​ដែល​និយាយ​អំពី​បុគ្គល​ណា​ម្នាក់​ផ្សេង​ទៀត ដែល​មិន​មែន​ជា​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់ មិន​មែន​ជា​អ្នក​ដែល​ព្រះ​អង្គ​ស្រឡាញ់ ហើយ​យក​មក​អនុវត្ត​លើ—សូម​មើល​ការ​បំពេញ​របស់​វា​តាម​រយៈ—សាសន៍​ដទៃ ដែល​នោះ​ជា​អ្វី​ដែល​ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​មាន​បន្ទូល​ថា​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​បាន​ក្លាយ​ជា (សូម​មើល​ជា​ពិសេស​ក្នុង​កណ្ឌ​គម្ពីរ ហូសេ ១:៨-១០)។ ពួក​គេ​នឹង​ក្លាយ​ជា​សាសន៍​ដទៃ។ ពួក​គេ​នឹង​ក្លាយ​ជា «មិន​មែន​ជា​រាស្ត្រ​របស់​អញ» ពួក​គេ​នឹង​ក្លាយ​ដូច​ជា​លោក អេសាវ នៅ​ជំនាន់​ចាស់ «មិន​មែន​ជា [អ្នក] ស្ងួន​ភ្ងា»។ ហើយ​ក្នុង​សេចក្ដី​មេត្តា​ករុណា​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់ ដែល​ជា​ចំណុច​នៃ​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩:២៤-២៩ (សូម​មើល​ផង​ដែរ​នៅ​ក្នុង ១៥:៩-១២) ព្រះ​ជាម្ចាស់​បាន​សន្យា​ថា​នឹង​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ឋានៈ​របស់​ពួក​គេ។ យើង​អាច​និយាយ​ដូច​ត​ទៅ ព្រះ​អង្គ​បាន​សន្យា​ថា​ទ្រង់ «នឹង​បំបៅ​គេ​វិញ» ជា​មួយ​នឹង​ពួក​ដែល​នៅ​សល់ (សូម​មើល ៩:២៧-២៩; ១១:២៣) ដែល «មិន​មែន​ជា​រាស្ត្រ​របស់​អញ» មិន​មែន​គ្រាន់​តែ​ចេញពី​ចំណោម​នៃ​សាសន៍​យូដា «ដែល​មាន​ចិត្ត​រឹងរូស» ដែល​ត្រូវ​បាន «កាច់​ចេញ» ប៉ុន្តែ​ក៏​ចេញ​ពី​ចំណោម​ពួក​សាសន៍​ដទៃ ហើយ​ក៏​ចេញពី​ចំណោម «ដើម​អូ​លីវ​ព្រៃ» ផង​ដែរ។ និយាយ​ឲ្យ​ខ្លី​ទៅ សេចក្ដី​សន្យា​របស់​ហោរា ហូសេ ទៅ​កាន់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ដែល​កំពុង​តែ​ថ្វាយបង្គំ​ព្រះ​ក្លែង​ក្លាយ ក៏​ជា​សេចក្ដី​សន្យា​ទៅ​កាន់​សាសន៍​ដទៃ​ផ្សេង​ទៀត​ដែរ ពីព្រោះ​ទាំង​ពីរ​មាន​ភាព​រួម​គ្នា​តែ​មួយ​ក្នុង​ចំណុច​ដ៏​សាមញ្ញ​ដែល​ថា ពួក​គាត់​ត្រូវ​បាន​ដាច់​ចេញពី​ដើម​អូ​លីវ ហើយ​ក៏​មាន​តម្រូវការ​សម្រាប់​សេចក្ដី​មេតា​ករុណា​យ៉ាង​ខ្លាំង​ក្រៃ​លែង​ផង​ដែរ។ ខ្ញុំ​គិត​ថា គឺ​ការ​ផ្គង​លើ​គ្នា​ហើយ—នេះ​ក៏​ជា​ការ​សំដៅ​ទាំង​ទៅ​លើ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ដែល​ថ្វាយ​បង្គំ​ព្រះ​ក្លែង​ក្លាយ និង (អ្នក​ឯ​ទៀត) សាសន៍​ដទៃ—នេះ​គឺ​ជា​ការ​ពន្យល់​លើ​មូល​ហេតុ​ដែល ៩:២៥-២៦ មិន​បាន​ថ្លែង​ប្រាប់​យ៉ាង​ចំៗ​ទៅ​កាន់​សាសន៍​ដទៃ យ៉ាង​ហោច​ណាស់​ក្នុង​របៀប​ដូច​គ្នា​ដែល ខ២៧-២៩ បាន​ថ្លែង​ប្រាប់​យ៉ាង​ចំៗ​ទៅ​កាន់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល។ នេះ​គឺ​ដោយ​សារ​ខគម្ពីរ​ទាំង​នោះ​កំពុង​តែ​ថ្លែង​ប្រាប់​ទៅ​កាន់​សាសន៍​ដទៃ​ពីរ​ប្រភេទ មួយ​គឺ​តាម​រយៈ​ការ​ថ្កោល​ទោស ហើយ​មួយ​ទៀត​គឺ​តាម​ធម្មជាតិ។

ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​សន្យា​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​មាន​ការ​បំពេញ​តាម​រយៈ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ
ខណៈ​ពេល​ដែល​យើង​ពិចារណា​លើ​គ្រប់​អ្វីៗ​ទាំង​អស់ នោះ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​បំពេញ​សេចក្ដី​សន្យា​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់​សម្រាប់​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ហើយ​នោះ​ក៏​មិន​មែន​ជា​រាល់​ចំណុច​ដែល​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩-១១ បាន​លើក​ឡើង​អំពី​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល និង​ក្រុម​ជំនុំ​នោះ​ទេ។ ខគម្ពីរ​ត្រង់​នោះ​ក៏​បាន​ប្រាប់​យើង​ថា សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​ដែល​បំពេញ​សេចក្ដី​សន្យា​ទាំង​នេះ​បាន​បំពេញ​វា មិន​មែន​នៅ​ក្រៅ​ក្រុម​ជំនុំ​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​គឺ​នៅ​ក្នុង។ គ្រប់​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ដែល​ជា​សាសន៍​យូដា មិន​ថា​ក្នុង​ចំណោម​ក្រុម​ពួក​ដែល​នៅ​សល់ ឬ​ក៏​អស់​អ្នក​ដែល​គេ​បំបៅ​ជាប់​ចូល​វិញ ទាំង​អស់​គឺ​ជា​ផ្នែក​នៃ​ក្រុម​ជំនុំ​រ៉ូម (អេភេសូរ, កាឡាទី ឬ​ក៏​ថែស្សាឡូនីច…)។ ពួក​គាត់​មាន​ចំណែក​ក្នុង​ចំណោម​ក្រុមជំនុំ​រ៉ូម និង​នៅ​ឯ​កន្លែង​ផ្សេងៗ​ទៀត​ដែល «ជា​ពួក​ស្ងួនភ្ងា​នៃ​ព្រះ ដែល​ទ្រង់​បាន​ហៅ​មក​ធ្វើ​ជា​ពួក​បរិសុទ្ធ» (១:៧)។ ពួក​គាត់​គឺ​ជា​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ (ឧទាហរណ៍៖ សូម​មើល ១៦:៧)។ តាម​ពិត​ទៅ កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម បាន​បញ្ចប់​ដោយ​លើក​ឡើង​អំពី​ក្រុម​មួយ ដែល​កំពុង​តែ​ជួប​ជុំ​គ្នា​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​នៃ​គ្រីស្ទ​បរិស័ទ​ដែល​ជា​សាសន៍​យូដា (សូម​មើល ១៦:៣-៤ ដោយ​យោង​លើ កិច្ចការ ១៨:២)។

លើស​ពី​នោះ​ទៅ​ទៀត​សាវ័ក ប៉ុល លើក​ឡើង​ថា សម័យកាល​នៃ​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​នេះ—ទាក់​ទង​នឹង​ជំនឿ​របស់​សាសន៍​យូដា និង​សាសន៍​ដទៃ—បញ្ចប់​ដោយ​ការ​រស់​ឡើង​វិញ («ជា​ជីវិត​រស់​ពី​ស្លាប់​ឡើង​វិញ» ១១:១៥) ដែល​នេះ​សំដៅ​ទៅ​លើ​ការ​យាង​មក​វិញ (សូម​មើល​ខ​យោង ១១:១៥ ដោយ​ផ្អែក​លើ ១កូរិនថូស ១៥:២៣; ហើយ​សូម​មើល​ផង​ដែរ «ចេញពី​ស៊ីយ៉ូន» ក្នុង ១១:២៦)។ អ្វី​ដែល​ចំណុច​នេះ​មាន​ន័យ​គឺ​ថា «សេចក្ដី​ពេញ​ខ្នាត» ទាំង​ស្រុង (១១:១២) ហើយ «ការ​ទទួល» (១១:១៥) និង «បាន​ចូល» (១១:២៥)—សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​ទាំង​អស់​ដែល​បាន​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់—កើត​ឡើង​មុន​ព្រះ​យេស៊ូវ​យាង​ត្រឡប់​មក​វិញ។ មួយ​វិញ​សោត ការ​នោះ​ក៏​កំពុង​តែ​កើត​ឡើង​ឥឡូវ​នេះ (សូម​មើល ១១:៣០-៣១; ហើយ​ក៏​សូម​មើល ខ១៤) និង​នៅ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ។

សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន
ដូច្នេះ តើ​អ្វី​ទៅ​ជា​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល និង​ក្រុម​ជំនុំ? យើង​បាន​ព្យាយាម​បំភ្លឺ​សំណួរ​ដ៏​ជ្រាលជ្រៅ​នេះ​តាម​រយៈ​ការ​ឆ្លើយ​សំណួរ​ដែល​តូច​ជាង​នោះ​បន្តិច​ទៀត—តើ​អ្នក​ណា​បំពេញ​សេចក្ដី​សន្យា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល? ហើយ​យើង​ក៏​បាន​ធ្វើ​ការ​នេះ តាម​រយៈ​ការ​មើល​កណ្ឌ​គម្ពីរ រ៉ូម ៩-១១។ អ្វី​ដែល​យើង​បាន​ឃើញ​គឺ​ថា សេចក្ដី​សន្យា​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​អំពី​សេចក្ដី​សង្គ្រោះ​របស់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​មាន​ការ​បំពេញ​ឡើង​តាម​រយៈ​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល និង​នៅ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ។ តាម​ពិត​ទៅ​សាវ័ក ប៉ុល បាន​គូស​បន្ទាត់​យ៉ាង​ត្រង់​ពី​ខ​យោង​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ចាស់ ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ការ​បំពេញ​របស់​វា​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​គម្ពីរ​សញ្ញា​ថ្មី។ តើ​ឲ្យ​គាត់​ការ​ពារ​ភាព​ស្មោះ​ត្រង់​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ដោយ​របៀប​ណា​ទៀត ហើយ​នេះ​មិន​ទាន់​ទាំង​បាន​លើក​ឡើង​អំពី​ការ​ដែល​គាត់​ព្យាយាម​កម្សាន្ត​ចិត្ត​មិត្តភក្ដិ​របស់​គាត់​នៅ​ឯ​ទី​ក្រុង​រ៉ូម​នៅ​ឡើយ​ផង? វា​ជា​ការ​ពិត គាត់​ក៏​សប្បាយ​ចិត្ត​ក្នុង​ការ​រាប់​បញ្ចូល​សាសន៍​ដទៃ​ទៅ​ក្នុង​សេចក្ដី​សន្យា​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ចូល​ទៅ​កាន់​សាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល ដែល​ថ្វាយ​បង្គំ​ព្រះ​ក្លែង​ក្លាយ។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ សូម្បី​តែ​នៅ​ត្រង់​នេះ​ក៏​គាត់​បាន​កាត់​ស្រាយ​ចំណុច​របស់​គាត់ ខណៈ​ពេល​ដែល​គាត់​ក៏​បាន​កត់​សម្គាល់​ថា ម្នាក់​នៃ​រាស្ត្រ «សាសន៍​ដទៃ» នឹង​ត្រូវ​បំបៅ​ជាប់​ចូល​នឹង​ដើម​អូលីវ «លើស​ជាង​អម្បាលម៉ាន​ទៅ​ទៀត» ជាង​មែក​ផ្សេងៗ (១១:២៤)។ ដែល​នេះ​មាន​ន័យ​ថា សូម្បី​តែ​នៅ​ពេល​ដែល​ផ្ដោត​លើ​ចំណុច​ស្រដៀងៗ​គ្នា​រវាង​សាសន៍​យូដា និង​សាសន៍​ដទៃ​ក្នុង​ក្រុម​ជំនុំ​ក៏​សាវ័ក ប៉ុល នៅ​បន្ត​សម្លឹង​មើល​យ៉ាង​ជាប់​លាប់ លើ​ចំណុច​ពិសេស​នៃ​អត្តសញ្ញាណ​នានា​របស់​ពួក​គេ​ក្នុង​គ្រួសារ​របស់​ព្រះ​ជាម្ចាស់​ដែរ។

និពន្ធដោយ៖ លោកគ្រូ Jared Compton
បកប្រែដោយលោកគ្រូ៖ ឈាង បូរ៉ា
កែសម្រួលដោយ៖ លោក ទេព រ៉ូ, លោក ខែម បូឡុង,លោកស្រី ឡូញ ស្រីរដ្ឋ,លោក ប៊ុន ធីម៉ូថេ,​លោក ឯក សត្យា​ និង​ លោក ធីម៉ូថេ ឯក
ដកស្រង់ និងកែសម្រួលចេញពី​ www.thegospelcoalition.org ដោយមានការអនុញ្ញាត។

តើអ្នកចូលចិត្តអត្ថបទនេះទេ?

មតិយោបល់

ឆ្លើយ​តប

អាសយដ្ឋាន​អ៊ីមែល​របស់​អ្នក​នឹង​មិន​ត្រូវ​ផ្សាយ​ទេ។ វាល​ដែល​ត្រូវ​ការ​ត្រូវ​បាន​គូស *

Loading…

0

សង្គ្រោះសាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល​

ជាតិសាសន៍​អ៊‌ីស្រាអែល